
21 września w lipnowskiej strażnicy OSP spotkali się dyrektorzy placówek oświatowych i pedagodzy z całego powiatu. Organizatorem konferencji było Kujawsko-Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli z Włocławka, a tematem "Wsparcie wychowawcze i psychoprofilaktyczne po powrocie do szkół".
– Dziękuję pani dyrektor Grażynie Troszyńskiej za inicjatywę, bo spektrum dzisiejszej konferencji jest bardzo szerokie – mówi Paweł Banasik, burmistrz Lipna. – Ostatnie półtora roku funkcjonowaliśmy w lockdownie, a i teraz pandemia obowiązuje i nie wiemy jeszcze jak szkoły będą pracować, bo doniesienia są niepokojące. Zagadnienia dzisiejszej konferencji są okazją do tego, żeby podzielić się swoimi doświadczeniami ze szkół i środowisk, i wysłuchać tego, co mają do powiedzenia ci, którzy zmagają się z tymi problemami zawodowo. Cieszę się, że organizatorzy i dyrektorzy z całego powiatu mogą z przyjemnością i z pożytkiem spędzić ten czas w Lipnie.
Spotkanie mogło odbyć się dzięki współpracy Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku i Urzędu Miejskiego w Lipnie. W strażnicy OSP w Lipnie spotkali się pracownicy K-PCEN, dyrektorzy i przedstawiciele szkół z całego powiatu lipnowskiego.
– Zawsze jesteśmy blisko nauczycieli i dyrektorów – podkreślała Grażyna Troszyńska, dyrektor Kujawsko-Pomorskiego Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku. – Wszystko to, co robimy, jest z myślą właśnie o nich. Odzwierciedleniem tego jest informator form doskonalenia, który zawiera bardzo dużo obszarów do zagospodarowania w wiedzę, ale przede wszystkim jest zgodny z kierunkami polityki oświatowej państwa, wymaganiami stawianymi wobec szkół i placówek, priorytetami Kujawsko-Pomorskiego Kuratora Oświaty, ze strategią rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego. Bierzemy pod uwagę szereg różnych innych czynników, które wpływają na kształt tego informatora, bierzemy pod uwagę wyniki nadzoru pedagogicznego, wszelkie analizy wewnętrzne i zewnętrzne potrzeb w zakresie pomocy i wsparcia. Prowadzimy również wspomagania szkół i placówek, z którego powiat i miasto Lipno korzystają. Wspomaganie nie oznacza, że szkoła źle funkcjonuje, ale wspomaganie traktujemy jako partnerstwo w rozwoju. Zawsze służymy radą i pomocą, zapraszamy do naszej placówki. Wszystko robimy z myślą o nauczycielach.
Zgromadzeni wysłuchali Dominiki Cieślikowskiej – psychologa i trenera umiejętności społecznych, Katarzyny Zawackiej z K-PCEN, Ewy Elwertowskiej z poradni psychologicznej. Tematem konferencji było podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne uczniów, zapewnienie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego, szczególnie w czasie pandemii covid-19.
– Czuję się wyróżniona, że mogę podzielić się swoimi obserwacjami dotyczącymi funkcjonowania w tej chwili szkół, ale też i problemów jakie wystąpiły wśród uczniów, rodziców i często nauczycieli w czasie pandemii – mówi Ewa Elwertowska, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Lipnie. – Wiemy, że nie obyło się to bez wpływu na nas dorosłych, tak samo dzieci, które zostały pozostawione same sobie. W czasie pandemii dzieci miały pełen etat w domu, my wychodziliśmy do pracy, a dzieci zostawały przed komputerem i miały 8-godzinny dzień pracy. To nie obyło się bez wpływu na relacje między nimi, na budowanie osobowości, kontakty międzyludzkie. Te dzieci po wakacjach wróciły z problemami do szkół. Przyczyną jest odosobnienie i praca zdalna. Cieszę się, że w tym roku dzieci już poszły do szkół i są ze sobą, jednak nie wszystkie potrafią się w tym odnaleźć. Jestem bardzo zaniepokojona tym, że znowu mógłby być ogłoszony lockdown, bo te straty są dla uczniów nie do odrobienia. Ten rok już pokazał, że niektóre momenty życia szkolnego powinny być powtórzone i odtworzone. Największy wpływ zamknięcie szkół miało na klasy pierwsze szkoły podstawowej, dzieci nie zdążyły się poznać, nawiązać żadnych relacji, ale też miało to przełożenie na studentów pierwszego roku.
Tekst i fot. Lidia Jagielska
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie