Reklama

Pomogą zdjąć eternit

Gazeta CLI
26/02/2019 09:30

Do 29 marca urzędnicy ratusza przyjmować będą wnioski od właścicieli nieruchomości o dofinansowanie usunięcia i utylizacji wyrobów azbestowych. W tym roku można liczyć na pokrycie przez fundusz ochrony środowiska połowy kosztów przedsięwzięcia

Ruszyło już i potrwa do 29 marca przyjmowanie wniosków o przyznanie dofinansowania na realizację zadania związanego z usuwaniem wyrobów zawierających azbest z nieruchomości położonych na terenie Lipna w 2019 roku. Wszelkie informacje związane z uzyskaniem tej dotacji z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu na demontaż, zbieranie, transport oraz unieszkodliwianie odpadów zawierających azbest oraz stosowny wniosek wraz z załącznikami, są zamieszczone na stronie Urzędu Miejskiego w Lipnie www.umlipno.pl w zakładce Środowisko. Więcej informacji można uzyskać również na stronie Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu www.wfosigw.torun.pl w zakładce Serwis Beneficjenta oraz w Urzędzie Miejskim w Lipnie, pokój nr 18, tel. 54 288 42 56.

Wiadomo już, że w bieżącym roku wnioskodawcy mogą otrzymać do 50 % dofinansowania na zadanie dotyczące utylizacji azbestu, a pozostałe 50 % stanowić musi wkład własny. Szczegóły wnoszenia wkładu własnego do przedsięwzięć zostaną określone w umowach dofinansowania, które będą zawierane z zakwalifikowanymi wnioskodawcami.

Dodatkowo ograniczony jest też w tym roku maksymalny dopuszczalny poziom dofinansowania dla jednego posiadacza nieruchomości i wynosi 10 tysięcy złotych. Maksymalny koszt jednostkowy demontażu, transportu i unieszkodliwiania (przekazania na składowisko) odpadów zawierających azbest to 800 złotych za 1 Mg. Maksymalny koszt jednostkowy transportu i unieszkodliwiania (przekazania na składowisko) odpadów zawierających azbest 500 złotych za 1 Mg.

Przypomnijmy, że w minionym roku z dachów naszych domów zniknęło ponad 27 ton eternitu, a od początku realizacji programu 331 ton. Od maja 2002 roku bowiem realizowany jest w całej Polsce, przyjęty przez Radę Ministrów, „Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest stosowanych na terytorium Polski”. Dokument powstał w wyniku przyjęcia przez Sejm Rzeczpospolitej Polskiej rezolucji w sprawie programu wycofywania azbestu z gospodarki oraz ustawy o zakazie stosowania wyrobów zawierających azbest.

14 lipca 2009 roku Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą„Program Oczyszczania Kraju z Azbestu na lata 2009-2032”. Podstawowym celem programu jest usunięcie i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest, minimalizacja negatywnych skutków zdrowotnych spowodowanych obecnością azbestu na terytorium kraju, likwidacja szkodliwego oddziaływania azbestu na środowisko.

– Gmina Miasta Lipna w 2009 roku uchwaliła wieloletni program usuwania azbestu z miasta i go realizuje – mówi inżynier miasta Robert Kapuściński. – I tak w  roku poprzednim, czyli 2018 usunęliśmy 27,2 ton za kwotę ponad 12,8 tysięcy złotych. Było trochę inaczej niż na początku, bo mieszkańcy już musieli teraz dopłacać 30 procent. W naszym mieście szacunkowa ilość azbestu pozostałego to jeszcze 486 ton, usunęliśmy już 331 ton od początku realizacji programu.

Na początku było 817 ton. Widać więc, że eternitu ubywa. W tym roku jednak mieszkańcy muszą dysponować już wyższym wkładem własnym, bo dofinansowanie będzie wynosiło już tylko połowę. Właściciele obiektów decydujący się na wymianę azbestu na ekologiczne pokrycie dachowe w ramach programu realizowanego przez miasto otrzymują bowiem na ten cel wsparcie. Pomoc finansowa przyznawana jest na podstawie umowy dotacji, w której kwota dofinansowania przedsięwzięcia najpierw obejmowała sto procent, przez dwa minione lata 70 procent kosztów kwalifikowanych, tzn. kosztów demontażu, transportu i unieszkodliwienia materiałów zawierających azbest, teraz będzie to już tylko połowa. Przedsięwzięcie dofinansowywane jest ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Toruniu oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Kto chce w tym roku skorzystać z dofinansowania i bezpiecznie pozbyć się azbestu ze swojego otoczenia, a tym samym dołączyć do sporego już grona osób fizycznych i wspólnot mieszkaniowych, które z dotacji skorzystały, może już złożyć wniosek. Jak widać, kto pierwszy ten lepszy, bo poziom dofinansowania sukcesywnie maleje.

Przypomnijmy, że w 2017 roku usunięto w Lipnie wyroby zawierające azbest z dwunastu budynków, co dało łącznie 20,540 Mg zdemontowanych, przetransportowanych i zutylizowanych płyt azbestowych. Wnioskodawcami były osoby fizyczne i wspólnoty mieszkaniowe. Całkowity koszt przedsięwzięcia wyniósł wtedy 10,4 tys. zł brutto i został w 70 % sfinansowany ze środków zewnętrznych. W 2016 roku, dla porównania, usunięto wyroby zawierające azbest z szesnastu budynków, co dało łącznie 36,940 Mg zdemontowanych, przetransportowanych i zutylizowanych płyt azbestowych. W 2015 roku usunięto azbest z trzynastu budynków, w 2014 roku z dwudziestu, w 2013 z dwudziestu jeden budynków, w 2012 roku aż z trzydziestu jeden dachów, w 2011 roku usunięto wyroby zawierające azbest z siedmiu posesji.

Łącznie od 2011 unieszkodliwiono w naszym mieście 331 ton materiałów zawierających azbest. Przed realizacją zadania w Lipnie szacowana ilość odpadów zawierających azbest wynosiła dokładnie 817,970 Mg. W tym roku akcja azbestowa będzie kontynuowana w naszym mieście. Wykonawcą robót związanych z usunięciem azbestu z dachów, jego transportem i utylizacją jest firma specjalistyczna, wyłoniona w trybie przetargowym. Zdemontowane płyty azbestowo-cementowe zabezpieczane są przed rozprzestrzenianiem się szkodliwego azbestu w środowisku i przewożone na składowisko odpadów niebezpiecznych zawierających azbest.
 

Tekst i fot. Lidia Jagielska

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo lipno-cli.pl




Reklama
Wróć do