
Flota pojazdów lipnowskiej policji nie wygląda zbyt imponująco, co może budzić obawy odnośnie pilnowania porządku i bezpieczeństwa mieszkańców regionu. Dlatego interwencję w tej sprawie podjął poseł Piotr Kowal.
Poseł na Sejm RP Piotr Kowal skierował do komendanta powiatowego policji w Lipnie oficjalną interwencję poselską w sprawie stanu technicznego radiowozów wykorzystywanych przez funkcjonariuszy Wydziału Ruchu Drogowego. Z zapytaniem parlamentarzysty zapoznała się komenda, która przedstawiła konkretne dane dotyczące liczby pojazdów, ich sprawności oraz procedur związanych z naprawami i ubezpieczeniem.
– Powodem podjęcia interwencji były liczne sygnały, jakie docierały do biura poselskiego w sprawie problemów eksploatacyjnych radiowozów. Jak podkreślał poseł Kowal, niezawodność floty ma bezpośredni wpływ nie tylko na efektywność pracy policjantów, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo mieszkańców powiatu lipnowskiego – informuje Katarzyna Markowska z biura poselskiego Piotra Kowala.
Dwa radiowozy na służbie, dwa wyłączone
Z odpowiedzi udzielonej przez insp. Pawła Cichackiego, komendanta powiatowego policji w Lipnie wynika, że Wydział Ruchu Drogowego obecnie dysponuje czterema pojazdami. Z tego tylko dwa są w pełni sprawne i wykorzystywane w codziennej służbie. Pozostałe dwa wyłączono z eksploatacji z powodów technicznych. Średni wiek floty to pięć lat, a przeciętny przebieg każdego z radiowozów wynosi około 170 tysięcy kilometrów.
Naprawy i serwis – bez większych opóźnień
Naprawy oraz przeglądy techniczne realizowane są w stacji obsługi technicznej Komendy Wojewódzkiej Policji w Bydgoszczy. Średni czas oczekiwania na naprawę wynosi około dwóch tygodni. Komenda nie sygnalizuje problemów z dostępnością części zamiennych ani z serwisowaniem konkretnych modeli pojazdów.
Brak planów zakupu nowych aut
Z odpowiedzi komendy wynika również, że na chwilę obecną nie są planowane zakupy nowych radiowozów ani projekty współfinansowania ich przez samorządy. To informacja, która – jak zauważa poseł – może niepokoić w kontekście długofalowego utrzymania gotowości technicznej służb drogowych.
Kto płaci za uszkodzenia służbowych aut?
W przypadku uszkodzenia radiowozu – np. wskutek uderzenia kamienia w szybę czy nieumyślnego najechania na przeszkodę – koszty naprawy pokrywane są z budżetu policji. Pojazdy są objęte wyłącznie obowiązkowym ubezpieczeniem OC. Funkcjonariusze ponoszą odpowiedzialność finansową tylko wtedy, gdy są sprawcami kolizji lub gdy dochodzi do rażącego zaniedbania. W pozostałych przypadkach nie są obciążani kosztami napraw.
„Bezpieczeństwo wymaga gotowości technicznej”
– Dziękuję komendantowi za przekazane informacje. Mam jednak wrażenie, że flota pojazdów w Lipnie wymaga wzmocnienia. Jeżeli połowa radiowozów jest wyłączona z użytkowania, to trudno mówić o pełnej gotowości do działania. Wystąpienie do komendy miało na celu uzyskanie konkretnego obrazu sytuacji i ewentualne wsparcie działań na rzecz poprawy – komentuje poseł Piotr Kowal.
Jak zapowiada parlamentarzysta, po analizie uzyskanych danych nie wyklucza dalszych kroków – w tym złożenia zapytania do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji lub wnioskowania o dofinansowanie zakupu nowego sprzętu dla jednostki w Lipnie.
(ak), fot. ilustracyjne
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie