Reklama

Koderzy w cyfrowej misji

Gazeta CLI
15/03/2020 12:39

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 uczestniczą w ogólnopolskich programach informatycznych MegaMisja i SuperKoderzy. Koordynatorkami są nauczycielki: Ewa Barańczyk i Bożena Stark, szkoła wzbogaciła się o roboty, a dzieci o cyfrowe umiejętności.

Najpierw, w minionym roku szkolnym, uczniowie klasy trzeciej zostali wprowadzeni w cyfrowy świat, ucząc się w MegaMisji bezpiecznie i mądrze korzystać z sieci. Teraz SuperKoderzy z klasy czwartej z powodzeniem i ogromną satysfakcją realizują przyjazną naukę kodowania w szkole, ale nie tylko na lekcjach informatyki.

– Dwa lata temu przystąpiliśmy do programu w ramach współpracy z firmą Orange, najpierw trzeba było wysłać filmik, my to zrobiłyśmy i zakwalifikowaliđmy się do projektu MegaMisja – opowiada Ewa Barańczyk, nauczycielka w SP 2 w Lipnie i koordynatorka programu. – Był to program przeznaczony dla uczniów klas I-III. A zaczęło się od ulotki o programie. Znalazłam, przeczytałam i zaraz pomyślałam, że warto i że nasze dzieci miałyby doskonałe zajęcia. I udało się.

Program MegaMisja to edukacja informatyczna, cyfrowa dla najmłodszych uczniów, czyli klas I-III szkół podstawowych. Fundacja Orange objęła już swoim projektem 21 tysięcy dzieci z całej Polski, 950 szkół, w tym uczniów Szkoły Podstawowej nr 2 w Lipnie. Uczniowie uczestniczący w tym projekcie zdobyli istotne w cyfrowym świecie kompetencje, nauczyli się kreatywnego korzystania z nowych technologii, przestrzegania etykiety i praw autorskich. Uczestnicy MegaMisji dobrze wiedzą jak unikać niebezpieczeństw i chronić swoją prywatność w sieci, potrafią też tworzyć i obrabiać proste grafiki, filmy, muzykę. Wszystkie te niezbędne we współczesnym świecie doświadczenia dzieci zdobywają w czasie zajęć prowadzonych przez przeszkolonych nauczycieli. Zajęcia mają charakter zabawy, gry edukacyjnej, rywalizacji. Dzieci nie tylko spędzają czas przy komputerze, ale też rysują, wycinają, dyskutują, uczą się współpracy i osiągania kompromisów.

– Gdy dzieci przeszły do czwartej klasy, ponownie stanęłyśmy do konkursu, znowu wysłałyśmy filmik. Fundacja w Warszawie nas przeszkoliła w obecnym projekcie, do którego udało się nam zakwalifikować.Do wyboru tym razem mieliśmy 12 ścieżek tematycznych, zgodnych z podstawą programową, my wybraliśmy ścieżkę "Poszukiwacze skarbów" – wymienia Ewa Barańczyk. – Superkoderzy to ogólnopolski program edukacyjny fundacji Orange adresowany do dzieci w wieku od 9 do 14 lat. Kluczowym elementem tego programu jest nauka programowania. Nasi uczniowie uczą się programowania, podstaw robotyki, poznają świat nowych technologii, na zajęciach wykorzystujemy tradycyjne jak i nowoczesne metody. Zajęcia służą stopniowemu poznawaniu kolejnych funkcji obsługi programu Scratch. Finalnym produktem będzie interaktywna gra.

Program SuperKoderzy wystartował w 2016 roku i wtedy zakwalifikowało się do jego realizacji 35 szkół, w 2018 roku np. kolejnych 170. Szkoła otrzymuje grant na zakup sprzętu komputerowego i pomocy dydaktycznych, ma wsparcie edukatorów, a dwoje nauczycieli przechodzi profesjonalne szkolenie. Fundacja Orange organizuje warsztaty w Polsce i w Egipcie, Francji, Senegalu, Hiszpanii i Tunezji. Podstawy Scratcha poznają więc uczniowie na całym świecie, w tym także dzieci z lipnowskiej "dwójki".

– Fundacja Orange dała nam grant w kwocie 2,5 tysiąca złotych na zakup robotów – dodaje Bożena Stark, nauczycielka w SP 2 i koordynatorka projektu. – Kupiliśmy pięć robotów, które sami składaliśmy. Są to roboty z czujnikami ruchu, światłami. Zestaw do budowy zawierał około 60 elementów. Roboty przeznaczone do programowania współpracują bezprzewodowo ze smartfonami i tabletami. Za własne pieniądze, zarobione ze sprzedaży palemek, kupiłyśmy jeszcze jednego robota.

W tym roku szkolnym program SuperKoderzy realizuje 150 szkół podstawowych. W sumie w projekt edukacyjny fundacji Orange dla klas IV-VIII wpisało się już 490 szkół w całej Polsce, w tym Szkoła Podstawowa nr 2 w Lipnie. Nasza szkoła reprezentowana w projektach informatycznych fundacji Orange przez Bożenę Stark i Ewę Barańczyk automatycznie przeszła z programu dla młodszych uczniów do kolejnego, dla starszych i to właśnie wtedy, gdy ich wychowankowie kończyli nauczanie początkowe. Tym sposobem obecni SuperKoderzy mają już za sobą MegaMisję.

– Oprócz tego my bierzemy udział w światowych godzinach kodowania, które odbywają się w tym samym czasie na całym świecie, zawsze w grudniu, w tygodniu edukacji informatycznej – mówi Bożena Stark. – W tym roku w ramach godziny kodowania byliśmy na wycieczce we Włocławku, wcześniej u siebie organizowaliśmy zajęcia.

Godzinę kodowania wspiera 200 tysięcy nauczycieli na całym świecie, w tym dwie nauczycielki z lipnowskiej Szkoły Podstawowej nr 2: Bożena Stark i Ewa Barańczyk, posiadające obecnie już stosowne certyfikaty. Dzięki naszym prekursorkom uczniowie z "dwójki" włączają się aktywnie w demistyfikację programowania i pokazują każdemu, a zobaczyć ich godzinne zajęcia może każdy człowiek na świecie, że wszyscy możemy nauczyć się podstaw informatyki i poszerzyć swój udział w świecie cyfrowym. Godzina Kodowania odbywa się każdego roku, w grudniu, w ramach Tygodnia Edukacji Informatycznej.

– Nie możemy doczekać się naszych spotkań z robotami, skręcamy, budujemy, rozbudowujemy, programujemy – mówią uczniowie. – Z największą przyjemnością wykorzystujemy je na lekcjach i zajęciach pozalekcyjnych, teraz np. na dzień kobiet. Nasze roboty zawiozą kwiatki dla pań dyrektor, wjadą do sekretariatu, zagrają "100 lat".

Już wśród lipnowskim SuperKoderów ujawnili się prawdziwi pasjonaci robotyki i informatyki. Wszyscy uczestnicy zdobywają nie lada doświadczenia informatyczne, a Bożena Stark i Ewa Barańczyk zarażają swoją cyfrową pasją kolejnych uczniów.

Tekst i fot. Lidia Jagielska

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo lipno-cli.pl




Reklama
Wróć do