Reklama

Zarażają bankowym bakcylem

Gazeta CLI
25/03/2019 07:00

Bank Spółdzielczy w Lipnie zachęca szkoły i grupy seniorów do udziału w bezpłatnych lekcjach bankowości. Zajęcia odbywają się w ramach ogólnopolskiego projektu „Bakcyl”

Projekt „Bakcyl” to nic innego jak przekazywanie dzieciom, młodzieży, ale też seniorom, przez pracowników bankowych, praktycznej wiedzy finansowej i umiejętności wykorzystywania usług finansowych tak, aby ułatwić im świadome i pomyślne funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie.

– My bardzo serdecznie zapraszamy przede wszystkim szkoły do zgłaszania się do programu, by nasi wolontariusze mogli przeprowadzić lekcję – zachęca dyrektor lipnowskiego Banku Spółdzielczego Anna Kozłowska. – Szkoła ma tylko przygotować czas, godzinę lekcyjną w dogodnym terminie. W wielu szkołach już byliśmy i te lekcje odbyły się, ale klas jest bardzo dużo. Zapraszamy szkoły z całego powiatu lipnowskiego, nie tylko z Lipna, ale i ze Skępego, i z pozostałych gmin. Szkoła musi zgłosić się do programu, musi być zgoda szkoły. Warto pamiętać, że lekcje te stworzone są przez specjalistów zgodnie z programem nauczania i stanowią ciekawe uzupełnienie codziennej edukacji. Zapraszamy szkoły do współpracy poprzez bezpośredni kontakt z „Bakcylem” lub Bankiem Spółdzielczym w Lipnie.

Bank Spółdzielczy w Lipnie bowiem, poza standardowymi zadaniami związanymi z kompleksową obsługą finansową, prowadzi również działalność edukacyjną. Od ponad dwóch lat bank związany jest z projektem „Bakcyl” należącym do Warszawskiego Instytutu Bankowości, dzięki czemu pracownicy banku pojawiają się w szkołach w roli prowadzących zajęcia na temat finansów.

– Ja byłem uczestnikiem „Bakcyla” w Kikole, kiedy jeszcze chodziłem tu do szkoły podstawowej i gimnazjum – wspomina Jakub Bladziak. – A później wraz z ludźmi ze swojego kręgu i całego kraju zaczęliśmy prowadzić zajęcia i w trzy miesiące dotarliśmy do dwóch tysięcy osób i przeprowadziliśmy ponad siedemdziesiąt lekcji w różnych szkołach. W samym programie Bakcyla jest zawarta misja, żeby uczyć wykorzystywania elektronicznej bankowości w codziennym życiu. Dodatkowo staramy się pokazywać, że cyfryzacja jest wygodniejsza i bezpieczna. Dzięki temu jesteśmy w staniu przyspieszyć proces cyfryzacji naszego kraju. Młode osoby są ambitne i nie boją się korzystać z usług elektronicznych czy cyfrowych. Zainteresowanie jest i młodzież wie, o czym mówimy, dla nich to niej jest żaden problem. Wykorzystujemy podczas zajęć ankiety, już nie w formie papierowej. Mamy w zespole studentki z Uniwersytetu Jagiellońskiego, one są w stanie przygotowywać aplikacje i moduły, które my wykorzystujemy na zajęciach. Dodatkowo zajęcia Bakcyla urozmaicamy filmami, to jest suchy wykład. Są filmy, warsztaty, symulacje, dbamy o to, by była zachowana interakcja z uczniem, by uczeń nie spał, tylko aktywnie uczestniczył i zapamiętał wiedzę. Po zajęciach do szkół przychodzą ankiety, w których badana jest wiedza. Na koniec zajęć wyświetlamy quizy i w nich są podstawowe pytania sprawdzające zdobytą wiedzę. Uważam, że powinniśmy edukować od podstaw. Skupiamy się też na przestrzeganiu, mówimy o piramidach finansowych, przeprowadzamy symulacje z gry giełdowej, w której uczniowie odstają wirtualne pieniądze i sami mogą się przekonać jakie ryzyko na nich ciąży. Uczniowie dowiadują się, na czym polega ryzyko giełdowe. Przedstawiamy instrumenty finansowe: lokaty, obligacje i akcje, mówimy też o funduszu inwestycyjnym.

Bank Spółdzielczy w Lipnie jako partner projektu „Bakcyl” realizowanego w partnerstwie z Warszawskim Instytutem Bankowości (WIB) edukuje społeczeństwo naszego regionu już od ponad dwóch lat. Zaczęło się od wytypowania przez szefostwo placówki dwóch pracownic banku, przeszkolenia ich poświadczonego certyfikatem, ale przede wszystkim od zgłoszenia do Bakcyla. Joanna Borowicz i Emilia Chrol uczą dzieci w szkołach podstawowych, ale też spotykają się z przedszkolakami i seniorami.

– Pierwsze lekcje na terenie powiatu lipnowskiego z nami prowadził Kuba Bladziak – mówi Joanna Borowicz. – Z Lipna zgłosiła się tylko szkoła nr 3, była tam chyba jedna lekcja, rozmowy trwają z liceum. Zachęcamy więc do zgłaszania się wszystkie szkoły i nie tylko. Bakcyl poszerzył teraz swoją ofertę edukacyjną i skierował ją do seniorów, aby zapoznać ich z płatnością kartą, płatnościami przez internet. Mamy już umówione dwa takie spotkania ze związkiem niewidomych i klubem seniorów. Trwają też rozmowy z seniorami w Wielgiem. Lekcje są dostosowane do wieku, mogą odbyć się w ramach godziny wychowawczej. Dla liceów czy szkół ponagimnazjalnych jest to ciekawe jako spotkanie z doradcą zawodowym, bo uczniowie poznają naszą pracę, my odpowiadamy na wszelkie pytania. Wiedza finansowa jest w tym momencie słaba, więc i zapotrzebowanie na lekcje tego typu powinno być naprawdę duże.

Projekt „Bakcyl” jest niewątpliwie jednym z najistotniejszych przedsięwzięć edukacyjnych polskiego sektora bankowego. Każdy bank, partner projektu, może w swojej działalności promocyjnej wykorzystywać informację o swoim udziale w programie. Projekt nie służy jednak indywidualnej promocji banku i jego usług w szkołach, a wolontariusze są zobowiązani umową i Kodeksem Wolontariusza do powstrzymywania się od takich działań w ramach realizowanych ról w projekcie. Osoby zaangażowane w projekt to społeczność Bakcyla. Dla nich WIB prowadzi dedykowaną internetową stronę, ułatwiającą sprawną realizację projektu, w tym wzajemną komunikację wolontariuszy.

W ramach programu „Bankowcy dla Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży Bakcyl” wolontariusze realizują w szkołach lekcje: dla klas VI-VIII szkół podstawowych –„Twoje pieniądze”, „Od oszczędzania do inwestowania” (lekcja realizowana także w oddziałach gimnazjalnych), „Zasady bezpiecznego pożyczania” (lekcja realizowana przede wszystkim w oddziałach gimnazjalnych), dla szkół ponadgimnazjalnych to „Rynek finansowy – zaufanie w biznesie:, „Moje finanse – myślę przedsiębiorczo”, „Mądre inwestowanie”. Zajęcia prowadzone w ramach projektów współorganizowanych z Fundacją Młodzieżowej Przedsiębiorczości dla klas II i III szkół podstawowych to projekt „Od grosika do złotówki”, dla starszych klas szkół podstawowych – projekt „Ekonomia na co dzień”, a dla szkół ponadgimnazjalnych -projekt „Moje finanse”.

Bakcyl umożliwia szkołom wzbogacenie programu nauczania poprzez zestaw ciekawych, interaktywnych lekcji z zakresu praktycznej edukacji finansowej, dostosowanych do potrzeb programowych i oczekiwań uczniów, realizowanych z udziałem przygotowanych dydaktycznie bankowców/praktyków – wolontariuszy, wzbogaca praktyczną wiedzę finansową uczniów jako niezbędny element pomyślnego funkcjonowania młodych obywateli w nowoczesnym, opartym na wiedzy społeczeństwie, kształtuje postawy przedsiębiorczości wśród młodzieży, wprowadza uczniów w świat codziennych finansów, tak aby potrafili wykorzystać dla siebie odpowiednie usługi finansowe na starcie w dorosłość oraz zabezpieczyć swoje potrzeby na przyszłość, wykorzystuje doświadczenie i potrzebę dzielenia się wiedzą pracowników bankowych w służbie rozwojowi młodego pokolenia oraz dobra wspólnego.
Bakcyl to zestaw interaktywnych lekcji z zakresu edukacji finansowej dostosowany do potrzeb i oczekiwań uczniów, realizowanych przez przygotowanych dydaktycznie pracowników banków – wolontariuszy.

Wolontariuszom „Bakcyl” daje przygotowanie trenerskie do prowadzenia lekcji dla uczniów w szkołach, pełne scenariusze lekcji oraz materiały szkoleniowe i pomoce uatrakcyjniające lekcje, wsparcie organizacyjne i logistyczne, związane z realizacją lekcji, możliwość rozwoju osobistego w nowej roli, wzmocnienie różnorodnych, nowych umiejętności, np. komunikacji, prezentacji, motywacji, wpływu na innych etc. , a bankom efektywne przygotowanie swoich przyszłych klientów do korzystania z usług finansowych w sposób świadomy i bezpieczny, zachęcenie młodych ludzi do rozważenia przyszłej kariery zawodowej w bankowości, wzmocnienie wizerunku banków jako instytucji zaufania publicznego, które mają swój wkład w podniesienie poziomu wiedzy finansowej młodego pokolenia, co służy stabilności sektora i gospodarki.

Korzyści z udziału w „Bakcylu” są więc ogromne. Skłonność do oszczędzania wśród Polaków jest niska. Polacy oszczędzają nieregularnie, bez celów długoterminowych. Na emeryturę oszczędza tylko 16 % badanych, 94 % młodych nie myśli o emeryturze. Wiedza ekonomiczna jest słaba. Warszawski Instytut Bankowości wraz z partnerami podjął więc inicjatywę stworzenia strategicznego, długofalowego partnerstwa firm i instytucji sektora bankowego w Polsce pod hasłem „Bankowcy dla edukacji finansowej młodzieży”. Inicjatywa spotkała się z pozytywną reakcją wielu instytucji: banków, Związku Banków Polskich oraz firm z sektora usług finansowych i instytucji oświatowych.

W naszym regionie cenna inicjatywa bankowa spotkała się z odzewem Banku Spółdzielczego w Lipnie. Dzięki wolontariuszkom: Joannie Borowicz i Emilii Chrol wiedza trafia do dzieci, młodzieży i seniorów. Udział we wszystkich lekcjach jest bezpłatny. Szczegóły na stronie www.bakcyl.wib.org.pl.

Tekst i fot.
Lidia Jagielska

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo lipno-cli.pl




Reklama
Wróć do