
Burmistrz Lipna negatywnie zaopiniował projekt budowy kolejowych dróg dojazdowych do Centralnego Portu Komunikacyjnego przebiegających przez Lipno i okolice na węźle Płock-Włocławek. Protest uznany za słuszny przez radnych złożyli także mieszkańcy gminy Lipno
Centralny Port Komunikacyjny zlecił warszawskiej firmie opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla projektu "Budowa linii kolejowych na odcinku węzeł Płock-Włocławek", który przebiega przez Lipno.
– W związku z dużymi protestami i reakcjami mieszkańców miasta ten projekt zaopiniowałem negatywnie – informuje burmistrz Lipna Paweł Banasik. – Negatywna opinia odnośnie dróg dojazdowych w kontekście projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego wynika z uwagi na protesty i obawy mieszkańców miasta Lipna, w którym trasy kolejowe mają być zlokalizowane.
Burmistrz Banasik opinię dotyczącą budowy linii kolejowej nr 5 i nr 50 na odcinku: węzeł CPK Płock-Włocławek skierował do firmy opracowującej studium.
– Obserwując ostatnie protesty i reakcje mieszkańców nie można ignorować głęboko zakorzenionych obaw, jakie towarzyszą temu projektowi – zauważa w piśmie burmistrz Paweł Banasik. – Wielu mieszkańców ma istotne wątpliwości co do wpływu CPK na ich codzienne życie i środowisko naturalne. Mieszkańcy obawiają się wzrostu natężenia ruchu, korków oraz hałasu, które mogą wyniknąć z funkcjonowania CPK. Obawiają się także utraty jakości powietrza i wpływu na jakość życia w ich okolicy. Te obawy są zrozumiałe i wymagają poważnego rozważenia. Ponadto protesty mieszkańców sugerują, że proces konsultacji społecznych i dialogu z lokalną społecznością może być niewystarczający lub nieadekwatny. Istnieje potrzeba lepszego zrozumienia obaw i potrzeb mieszkańców oraz uwzględnienia ich opinii w procesie planowania CPK. Projekt CPK jest ważny dla rozwoju kraju, ale równie ważne jest, aby słuchać i uwzględniać obawy społeczności lokalnej, która będzie najbardziej dotknięta skutkami tego projektu.
Burmistrz Lipna zwrócił się z pisemną prośbą o ponowne rozważenie i uwzględnienie podnoszonych przez niego w imieniu lipnowian kwestii, a także o podjęcie działań mających na celu zminimalizowanie negatywnego wpływu CPK na mieszkańców Lipna.
Projektowi przeciwni są też mieszkańcy gminy Lipno, którzy to wraz ze stowarzyszeniem społecznym wnieśli już w czerwcu bieżącego roku petycję w sprawie podjęcia przez włodarza i radnych gminy stanowczych i efektywnych kroków w celu zablokowania inwestycji CPK.
– Przygotowanie i realizacja CPK oraz inwestycji towarzyszących jest inwestycją rządową określoną w koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Portu Solidarność Centralny Port Komunikacyjny dla RP – wyjaśnia radny Rafał Has. – Aktem wykonawczym specustawy o CPK jest rozporządzenie Rady Ministrów z 2022 roku w sprawie gmin, na terenie których będą stosowane szczególne zasady gospodarowania nieruchomościami, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz realizacji inwestycji celu publicznego w zakresie CPK. A to do zadań gminy należy kształtowanie polityki przestrzennej na terenie gminy. Inwestycja będąca przedmiotem petycji do zamierzenie rządowe, dla którego obecnie realizowane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Budowa linii kolejowych nr 5 i nr 50 na odcinku węzeł CPK Płock-Włocławek, w którym rozpatrywane jest pięć wariantów przebiegu linii 5 i po dwa linii 50. Ustalenia w sprawie ostatecznego przebiegu linii kolejowych będą podejmowane po przeprowadzeniu konsultacji społecznych z gminami, a także analiz technicznych i środowiskowych. Przedstawiciele gminy Lipno aktywnie uczestniczyli w dotychczas prowadzonych na terenie gminy konsultacjach. Bezsprzecznie budowa linii nr 5 wymaga głębszych analiz, a poszanowanie głosu mieszkańców w kwestiach ochrony ich własności to jeden z najważniejszych obowiązków inwestora. Dlatego też gmina Lipno popierając ochronę interesów mieszkańców oraz dostrzegając problemy i liczne protesty z jakimi wiąże się ta inwestycja, widzi potrzebę wsłuchania się przez inwestora w głosy mieszkańców. Gmina Lipno uznaje petycję za słuszną co do istoty. Rada gminy zgadza się, że projektowane warianty (dróg dojazdowych do CPK – red.) są nie do końca przemyślane, że wymagają wielu korekt.
Radni gminni we wrześniu bieżącego roku prawie jednogłośnie, przy jednym głosie wstrzymującym się, uznali petycję za słuszną. My o zastrzeżeniach właścicieli nieruchomości odnośnie przebiegu planowanych kolejowych dróg dojazdowych do CPK informowaliśmy na łamach CLI. Gospodarze nie godzą się na podział ich gospodarstw, właściciele domów na wywłaszczenia czy bliski i mocno kolizyjny dla nich przebieg torów.
A przypomnijmy, że rządowa koncepcja budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego sięga 2017 roku. CPK ma stanowić węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegrować ma transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości około 37 kilometrów na zachód od Warszawy na trzech tysiącach hektarów gruntu ma zostać wybudowany port lotniczy, który ma obsługiwać minimum 40 milionów pasażerów rocznie. Nowy port lotniczy w centralnej Polsce ma stanowić część CPK. Lokalizacja węzła CPK znajduje się w gminie Baranów. Inwestycja obejmuje także stację i dworzec kolejowy, ściśle zintegrowany z portem lotniczym.
Do tematu będziemy wracać.
Tekst i fot. Lidia Jagielska
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie