Reklama

Obwodnica wciąż ostatnia

Gazeta CLI
16/10/2025 00:01

Wybudowanie obwodnicy planowane jest na rok 2032, o ile wszystko pójdzie zgodnie z planem. Preferowany jest wariant zachodni, teraz trwa oczekiwanie na wydanie decyzji środowiskowej.

– Jest złożony już wniosek o decyzję środowiskową dla obwodnicy Strzelna – informuje rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Burmistrz Strzelna otrzymał nasz wniosek 23 czerwca tego roku. Preferowany przez nas wariant ma łączną długość 9,1 km. Uzyskanie decyzji zatwierdza przebieg drogi, określa szczegółowe warunki prac budowlanych i daje GDDKiA przepustkę do opracowania dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na realizację zadania.

W Strzelnie budowa obwodnicy planowana jest na lata 2029-2031. Wniosek o decyzję środowiskową został przygotowany jako ostatni, zaraz za obwodnicą Lipna.

W przypadku naszej obwodnicy nic się nie zmieniło, zgodnie z planem ma być budowana po obwodnicach Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Kruszwicy, Nowej Wsi Wielkiej, Strzelna, w latach 2030-2032.

– Do wójta gminy Lipno złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej DŚU dla obwodnicy tego miasta w ciągu drogi krajowej 67 – mówi nam Julian Drob, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy. – To już piąta z sześciu inwestycji realizowanych w ramach budowy stu obwodnic PB 100 w województwie kujawsko-pomorskim, dla której wystąpiliśmy z wnioskiem o DŚU. W ciągu ostatnich miesięcy złożyliśmy wnioski o decyzje środowiskowe dla wszystkich sześciu obwodnic, których łączna długość wyniesie niemal 48 kilometrów.

Wniosek związany z obwodnicą Lipna został złożony 7 lutego 2025 roku, plan zakładał złożenie go na przełomie 2024 i 2025 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad niemalże dochowała więc terminu, o którym informowaliśmy we wrześniu 2024 roku po rozmowie z rzecznikiem Drobem.

– We wniosku jako preferowany wskazaliśmy wariant zachodni – mówi nam Julian Drob. – Uzyskanie decyzji DŚU zatwierdzi przebieg drogi, określi szczegółowe warunki przeprowadzenia prac budowlanych i da nam przepustkę do opracowania dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na realizację zadania. Opracowanie projektu budowlanego planowane jest w latach 2027-2029, a budowa w latach 2030-2032.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, obwodnica Lipna wybudowana zostanie w 2032 roku. Wtedy w mieście będzie jeździć się łatwiej, znikną korki, ale to jeszcze siedem lat.

Pierwszy wniosek z sześciu, jakie są do wykonania w województwie kujawsko-pomorskim (bo tyle obwodnic ma być wybudowanych w ramach stu dróg w kraju), o wydanie decyzji środowiskowej trafił w maju 2024 roku do burmistrza Kowalewa Pomorskiego. Tam obwodnica, zgodnie z planami, ma być budowana w latach 2027-2029. W sierpniu ubiegłego roku taki wniosek wykonawca złożył w sprawie obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej.

W 2021 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowy z wykonawcami studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych z elementami koncepcji programowymi STEŚ-R. Potem odbywały się w terenie spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin, w których obwodnice mają być w programie ogólnopolskim budowane. Takie spotkanie odbyło się także w ubiegłym roku, w marcu, w Lipnie.

Mieszkańcy miasta i gminy Lipno spotkali się wówczas z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz biura projektowego Voessing, by poznać proponowane szlaki dla budowy obwodnicy Lipna. Trasa połączy DK 10 z DK 67, omijając miasto. Potem zainteresowani mieszkańcy mieli czas na składanie swoich zastrzeżeń i wniosków.

– Szacunkowa długość obwodnicy Lipna to 5,8 kilometra – mówi Julian Drob, rzecznik GDDKiA w Bydgoszczy. – Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 67. Obwodnica podniesie komfort i płynność przejazdu. Kierowcy jadący w kierunku Włocławka i autostrady A 1 nie będą wjeżdżać do centrum Lipna. Obwodnica ułatwi też dojazd do planowanej drogi ekspresowej S 10, pomiędzy autostradą A 1 a obwodnicą aglomeracji warszawskiej. Za dokumentację obwodnicy Lipna odpowiada firma Voessing Polska. Wartość kontraktu to 1,7 mln złotych.

Wariant zachodni na początek obwodnicy wskazuje Złotopole (przed cmentarzem komunalnym jadąc od Torunia), potem przebiegającą za wysypiskiem śmieci, przecinającą linię kolejową, drogi powiatowe i wpinającą się w DK 67 w Białowieżynie.

– Zarówno wariant wschodni jak i zachodni projektowaliśmy tak, żeby wyrządzić jak najmniej szkód – podkreśla projektant. – Wszystkie skrzyżowania z DW będą w formie rond jednopasowych. Skrzyżowania z DK 10 to ronda turbinowe.

We wszystkich wariantach, także w proponowanym zachodnim, pojawiają się także nieruchomości do wyburzenia i tereny rolne do wywłaszczenia. Rzeczoznawcy wojewody kujawsko-pomorskiego wycenią grunty i wszystko, co na nich znajduje się. Właściciel, który zgodzi się na zaproponowane warunki cenowe, w ciągu 30 dni otrzyma odszkodowanie powiększone o 5 procent. Jeżeli nie zgodzi się, odwoła się, ponownie pracować będzie rzeczoznawca. Jeżeli właściciel nadal nie zaakceptuje warunków, otrzyma 70 procent wartości nieruchomości od GDDKiA, a pozostałe 30 procent będzie przedmiotem odwołania za pośrednictwem ministerstwa.

Wszystkie posesje zostaną skomunikowane z obwodnicą drogami serwisowymi. Obwodnica Lipna zajmie do 35 hektarów. Tyle, że prace biurowe wciąż trwają i na samą drogę przyjdzie jeszcze długo czekać. Ruch nie maleje, wprost przeciwnie, planowana budowa obwodnicy zdecydowała o odstąpieniu o przebudowie drogi krajowej nr 67 Lipno-Włocławek.

– W związku z planem budowy obwodnicy Lipna Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie będzie prowadzić przebudowy drogi krajowej nr 67, pozostając tylko przy pracach utrzymaniowych, które będą prowadzone w razie potrzeby do momentu oddania do ruchu obwodnicy miasta – mówi nam Kinga Puchowska z zespołu prasowego GDDKiA w Bydgoszczy. – Wówczas, zgodnie z przepisami, droga krajowa nr 67 zostanie przekazana samorządowi.

Przypomnijmy, że obwodnica Lipna ma powstać w ramach programu budowy 100 obwodnic w Polsce w latach 2020-2030. Okres przygotowawczy realizacji obwodnic w województwie kujawsko-pomorskim przewidziany jest na lata 2020-2024. Realizacja inwestycji w systemie projektuj i buduj planowana była w latach 2025-2029. Już widzimy, że będą opóźnienia.

W województwie kujawsko-pomorskim, w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic, powstanie 6 obwodnic: Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Strzelna, Nowej Wsi Wielkiej, Kruszwicy i Lipna.

– Przygotowujemy jeszcze obwodnice Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Kruszwicy, Nowej Wsi Wielkiej, Strzelna – mówi nam rzecznik Julian Drob. – W maju 2024 roku złożyliśmy pierwszy wniosek dla trasy omijającej Kowalewo Pomorskie, a później regularnie dla kolejnych inwestycji. Jako ostatni złożyliśmy wniosek dla obwodnicy Strzelna.

Zgodnie ze wstępnym planem obwodnica Lipna miała powstać do 2029 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje obecnie, że budowa przewidziana jest na lata 2030-2032. W procedowaniu środowiskowym lipnowska trasa jest piąta w kolejności na sześć dróg do wybudowania, w planie budowy – ostatnia. Na razie nie udało się niczego przyśpieszyć.

Kierowcy muszą uzbroić się więc w cierpliwość, stojąc w lipnowskich korkach. Do tematu będziemy wracać.

Tekst i fot. Lidia Jagielska

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo lipno-cli.pl




Reklama
Wróć do