
Przebiegająca przez miasto droga krajowa nr 67 nie będzie jednak przebudowywana. To oznacza, że kierowcy będą borykać się z korkami drogowymi i ruchem tranzytowym do czasu wybudowania obwodnicy Lipna, a to jeszcze potrwa.
– Przejechać przez skrzyżowanie ulicy Sierakowskiego z Mickiewicza, Włocławską i 11 Listopada to gehenna – żali się nasz Czytelnik. – Jeszcze gdyby można liczyć na przychylność i wyrozumiałość innych kierowców, ale obecnie jest to bardzo niebezpieczne i trudne do pokonania skrzyżowanie. Coś by należało zmienić, ktoś powinien o tym pomyśleć. Póki co przynajmniej prosić trzeba kierowców o wzajemną przychylność.
Takich głosów słyszymy wiele i od kilkunastu lat. Skrzyżowanie, o którym mówi nasz Czytelnik, jest rzeczywiście newralgiczne dla jadących np. od strony szpitala czy z Placu 11 Listopada, bo przecina drogę krajową nr 67 prowadzącą w kierunku Włocławka. Droga ta biegnąca przez Lipno jako ulice 3 Maja, Mickiewicza, Włocławska, jest więc nie tylko trasą lokalną, ale także tranzytową, z której licznie korzystają kierowcy aut osobowych i ciężarowych. Problematyczne, przy dużym natężeniu ruchu także ciężarówek, jest również skrzyżowanie DK 67 z ulicą Kościuszki czy wyjazd od dworca autobusowego, ale również samo pokonanie miejskiego odcinka krajówki, na którym drogowe korki to codzienność.
Nadzieją na poprawę komfortu jazdy przez Lipno była planowana i zapowiadana przed kilkoma laty (o czym informowaliśmy na łamach CLI) przez zarządcę, czyli Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad przebudowa DK 67 w mieście, łącznie z przebudową skrzyżowań, budową rond, co znacznie poprawiłoby bezpieczeństwo. Wiemy już, że plany są nieaktualne.
– W związku z planem budowy obwodnicy Lipna Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie będzie prowadzić przebudowy drogi krajowej nr 67, pozostając tylko przy pracach utrzymaniowych, które będą prowadzone w razie potrzeby, do momentu oddania do ruchu obwodnicy miasta – mówi nam Kinga Puchowska z zespołu prasowego GDDKiA w Bydgoszczy. –Wówczas, zgodnie z przepisami, droga krajowa nr 67 zostanie przekazana samorządowi.
Liczyć więc teraz można tylko na rychłe wybudowanie obwodnicy Lipna, ale i to nie jest takie proste, bo już harmonogram działań jest pełny opóźnień i niewiadomych. – Aktualnie trwają prace nad studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym oraz opracowaniem możliwych wariantów przebiegu obwodnicy, ponieważ rozwiązujemy kolizję proponowanego dotychczas przebiegu z koleją Centralnego Portu Komunikacyjnego – mówi Kinga Puchowska, specjalista do spraw komunikacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy. – Z tego właśnie powodu nie odbyły się zaplanowane na jesień 2022 roku spotkania z mieszkańcami. Jednak pragnę podkreślić, że nie zostały one całkowicie odwołane, a jedynie przesunięte na drugi kwartał bieżącego roku.
Wiosną, być może, ruszą spotkania z mieszkańcami i dowiemy się czegoś więcej. Z planów wynika, że obwodnica Lipna ma zostać wybudowana do 2029 roku.
Przypomnijmy, że obwodnica Lipna ma powstać w ramach programu budowy 100 obwodnic w Polsce w latach 2020-2030. Okres przygotowawczy realizacji obwodnic w województwie kujawsko-pomorskim przewidziany jest na lata 2020-2024. Realizacja inwestycji w systemie projektuj i buduj planowana jest w latach 2025-2029.
W województwie kujawsko-pomorskim, w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic, powstanie 6 obwodnic: Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Strzelna, Nowej Wsi Wielkiej, Kruszwicy i Lipna.
– Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej to główne założenia programu – przypomina Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. – Program określa cele i priorytety w zakresie budowy obwodnic miast na sieciach dróg krajowych, wskazuje również źródła finansowania oraz listę zadań inwestycyjnych kierowanych do realizacji. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Obwodnicy mieszkańcy oczekują od lat, bo tylko w ten sposób mogą wyzbyć się korków i ciężkich samochodów z wąskich ulic miasta, szczególnie w ciągu krajowej 67 ulic Mickiewicza, 3 Maja czy Włocławskiej.
Wykonanie dokumentacji to będzie dopiero pierwszy krok zmierzajacy do budowy oczekiwanej przez lipnowian trasy, ale o tyle ważny, że z niego dopiero dowiemy się jak droga ta będzie przebiegać, z jakimi przeciwnościami terenowymi i środowiskowymi przyjdzie jej się zmierzyć i jaki będzie koszt. Dzisiaj wiadomo tylko, że obwodnica Lipna ma mieć długość około 6 kilometrów i przebiegać w ciągu drogi krajowej nr 67. Głównym celem budowy tej trasy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego koncentrującego się właśnie na drodze nr 67 biegnącej przez Lipno w kierunku Włocławka. Kierujący pojazdami zmierzający do autostrady A1 i w kierunku Włocławka nie będą musieli już, po wybudowaniu obwodnicy, wjeżdżać do Lipna. W przyszłości obwodnica Lipna ułatwi też dojazd do przygotowywanej drogi ekspresowej S10 relacji Toruń-obwodnica aglomeracyjna Warszawy.
Zgodnie z planem obwodnica Lipna ma powstać do 2029 roku, ale postępy kolejnych prac pokażą rzeczywiste ramy czasowe. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła wykonawcę dokumentacji obwodnicy Lipna. Jest to firma z Poznania. Przetargu na projekt i budowę trasy można spodziewać się najwcześniej w czwartym kwartale 2024 roku.
Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość. Do tematu będziemy wracać.
Tekst i fot. Lidia Jagielska
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Przynajmniej powini namalować pasy jak powinno się poruszać na tym skrzyżowaniu bo co niektórzy mają z tym problem.