Reklama

Juz niedługo pierwsze obiekty w Nowym Centrum Lipna

Gazeta CLI
20/12/2016 10:09

Przed Bożym Narodzeniem spółka PUK odda do użytku pierwsze obiekty w Nowym Centrum Lipna, a przed Nowym Rokiem gotowy będzie dworzec Powiatowego Zakładu Transportu Publicznego

Targowisko miejskie przypomina od kilku miesięcy plac budowy. Roboty wykonywane przez nowego właściciela, czyli Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych odbywają się obok pracujących kupców. Chodzi o to, żeby nie było przestoju w handlu. – Targowisko nie jest likwidowane. Zostaje, a my będziemy zachęcać lokalnych producentów do wystawiania tu nie tylko żywności, ale też rękodzieła, bezpośredniej sprzedaży wytworzonych produktów – mówi prezes PUK Marcin Kawczyński. – Do świąt wprowadzą się pierwsi najemcy.
Chodzi o nowe obiekty dla sprzedawców pieczywa. Te będą gotowe już przed Bożym Narodzeniem. Zaraz potem oddany do użytku i przekazany najemcy zostanie dworzec autobusowy PZTP. We wrześniu 2017 roku wprowadzą się najemcy pierwszego z dużych obiektów handlowych, jesienią przyszłego roku kupcy będą korzystać z nowoczesnych wiat i małych elementów, a całość NCL zafunkcjonuje pod koniec 2018 roku. Bo same obiekty to nie wszystko.

Niczego nie zabraknie


– Wszystkie obiekty są już wynajęte, pozostało nam jeszcze 900 metrów powierzchni biurowych – zdradza Kawczyński. – Dostępne będą oczywiście wiaty dla sprzedawców, miejsca do handlu w odpowiednich sektorach pod własnymi namiotami. W Nowym Centrum Lipna wszystko będzie uporządkowanie, sektorowane na miejsca sprzedaży żywności, jajek, warzyw, itd. Obowiązywać będzie regulamin.
W NCL będzie plac zabaw dla dzieci z animatorem, toalety (również przystosowane dla osób niepełnosprawnych i kobiet z dziećmi wymagającymi przewijania), parking, restauracja (umowa z najemcą już jest podpisana), centrum monitoringu z co najmniej jednym pracownikiem (być może monitoringu dla całego miasta, ale to zależy od woli ratusza i spółdzielni mieszkaniowych), myjnia bezdotykowa. – A że ma być atrakcyjnie, to obiekty swoim wyglądem będą przypominać nasze specyficzne, lipnowskie kamienice – mówi Kawczyński. – Jest to pomysł burmistrza i obecnie trwają konsultacje w tej sprawie.
Na 1200 metrach będzie działał market budowlano-przemysłowy, na 1000 metrach-spożywczy, na 200 meblowy. Będzie apteka, a przystanek autobusowy transportu powiatowego oddalony tylko o 150 metrów od obiektów handlowych NCL. Dworzec ma mieć 200 metrów kwadratowych: poczekalnie, biura, toalety i 600-metrowy parking dla 14  autobusów. – My będziemy robić wszystko, żeby do Nowego Centrum Lipna ściągać ludzi, kupców, klientów, podróżnych – mówi Kawczyński. – Ktoś z przystanku PZTP może zrobić zakupy w centrum. Będziemy chcieli ściągać w to miejsce też autokary przelotowe. Burmistrz zabiega o wybudowanie ronda, bo to usprawni nam komunikację. Cały plac to 3,5 tysiąca metrów z 7-metrową drogą.
– W marcu lub kwietniu 2017 roku zamontowany zostanie nowy most – dodaje Marcin Kawczyński. – Projekt już jest gotowy, konstrukcję mamy wykonaną w 50 procentach, potrzebne są pozwolenia wodno-prawne. Powstanie też szlak pieszy oddzielony od jezdnego, będzie można przejść wzdłuż rzeki. Całość będzie oświetlona. Przy tej ilości betonu, zieleni musi być dużo i to będzie ostatni etap prac. Wszystkie drogi mają prowadzić do NCL.


„Sieciówka” też będzie

– Słyszę o sklepie wielkopowierzchniowym i obawiam się, czy to nie będzie „sieciówka”, bo ta zabierze klientów naszym lokalnym kupcom, małym sklepom – alarmuje radna Maria Bautembach. – Na spotkaniu z kupcami z naszego targowiska padły zapewnienia, że nie będzie „sieciówki” w NCL.
Okazuje się, że taki sklep jednak będzie, bo inaczej się nie da. Pocieszające ma być tylko to, że to sieć polska, na razie nie można zdradzić która. Poza tym NCL nie będzie ogrodzone, a to znaczy, że niemalże w  (w praktyce tuż za miedzą) jest już market. – Nie da się podpisać umowy na sklep wielkopowierzchniowy bez warzyw, mięs i żywności – wyjaśnia prezes spółki PUK. – Sklep spożywczy jest podstawowym elementem przyciągającym klientów. Są przecież konsumenci, którzy zawsze wybiorą lokalne produkty. Moim zdaniem na konkurencji wszyscy skorzystają. Zbudowanie NCL spowoduje, że klientów będzie więcej. Dzisiaj już wiem, że obroty w sklepach rosną, być może to efekt 500 plus.

Długie godziny otwarcia

– Obecnie na targowisku ludzie sprzedają od godziny 7 do średnio 12, czyli krótko – zauważa radny Kamil Komorowski. – Zastanawiam się, jak to będzie w NCL.
Godziny pracy przedsiębiorców działających na terenie NCL będzie normował regulamin. Szczegóły poznamy za jakiś czas, ale wiadomo już, że na pewno nie będą to godziny dotychczas uznawane za targowe. Chodzi o to, żeby to NCL było rzeczywistym handlowym, usługowym i rekreacyjnym centrum miasta i dlatego ma być dostępne także w godzinach popołudniowych. – Nie możemy oczywiście wprowadzić obowiązku pracy do np. godziny 19.00 dla wszystkich i tego nie zrobimy – zapewnia Kawczyński. – Dlatego część kupców pewnie nadal będzie pracowała tylko do 12.00. Myślę, że to będzie dotyczyć przede wszystkim handlujących pod wiatami. Obiekty zamknięte będą otwarte dłużej i to już będzie określone regulaminem, za którego złamanie będą wypowiadanie umowy najmu.

 

Jak dojechać do centrum?

– Wyjazd z ulicy Cegielnej na Mickiewicza już dzisiaj jest problemem, a co będzie, jak dojadą tam ludzie drogą z NCL – pyta radny Henryk Zabłocki.
– W 2014 roku słyszeliśmy, że ma być budowane rondo, a jest rok 2016 i ronda nie ma – dodaje radna Maria Turska.
O problemach komunikacyjnych Lipna wie każdy, kto chociaż raz przez miasto przejechać musiał. I o ile samo NCL ma przyciągać rzesze ludzi parkingami, mostem i drogami, to komunikacja z 3 maja i Mickiewicza może już być nie lada problemem. – Na dole ulicy Cegielnej chcemy zrobić wspólnie z miastem parking – mówi Kawczyński. – Planujemy też wprowadzić zakaz na części tej ulicy. Poza tym mogę zdradzić, że droga z NCL będzie prowadzić do ulicy Ekologicznej i nie trzeba będzie wyjeżdżać Cegielną. Będzie to droga dla aut do 3, 5 tony.
PUK sprzedało działkę z ciepłownią przy Ekologicznej lipnowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej i już wiadomo, że powstanie tam blok mieszkalny z windą i parkingiem podziemnym. Nowy szlak komunikacyjny będzie więc jak znalazł. Trwają też rozmowy w sprawie budowy ronda na ulicy 3 maja i przebudowy drogi krajowej nr 67 (3 maja, Mickiewicza i Włocławska) z zarządcą uciążliwej arterii, czyli Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. – Byliśmy w dyrekcji, bo chcemy usprawnić ruch i powiązać ten remont z inwestycjami naszej spółki PUK – mówi burmistrz Lipna Paweł Banasik. – Dyrektor GDDKiA poinformował nas, że zaproponował powołanie zespołu dokonującego audytu w Lipnie. W 2009 roku BRD zostało wykonane bowiem naukowo przez bydgoski uniwersytet. Teraz mają dokonać tego fachowcy. Do zespołu wejdą przedstawiciele GDDKiA, Zarządu Dróg Wojewódzkich, dróg powiatowych i pracownicy urzędu miasta Lipna.
Co tym razem uchwali zespół i kiedy doczekamy się obiecywanej przebudowy drogi krajowej? Czas pokaże, bo same słowa to za mało.


Opłacalne NCL

– Każda decyzja budzi emocje, ale ja gorąco wierzę, że NCL będzie sukcesem – mówi włodarz Lipna Paweł Banasik. – Biznesowo nam się to opłaci, bo PUK będzie płacić miastu 230 tysięcy złotych więcej z tytułu podatku. Poza tym hala funkcjonowała już 30 lat i nie spełniała obecnych wymagań. Jest to robione na dużą skalę, ludzie lubią taką kompleksową ofertę.         
Właścicielem NCL jest spółka PUK. To ona buduje obiekty, zawiera umowy z najemcami, ustali regulamin, będzie pobierać opłaty, czynsze i  płacić podatki, a także dbać o opłacalność inwestycji, a więc zabiegać o klientów. Do kasy miasta już teraz PUK płaci prawie milion złotych podatku. – To będzie korzyść dla miasta – zapewnia Kawczyński. – Czynsze w NCL nie będą wysokie, o czym świadczy liczba podpisanych umów i brak wolnych miejsc w obiektach.
PUK już zatrudnia ponad 200 osób, a NCL to też miejsca pracy. Może pojedyncze w samej spółce, ale za to liczne w mających tam szansę zafunkcjonować punktach handlowych, usługowych, biurowych. Bezcenna będzie na pewno poprawa wizerunku miasta w centrum, tuż przy dworcu autobusowym.


Tekst i fot. Lidia Jagielska

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo lipno-cli.pl




Reklama
Wróć do