
Zgodnie z zapowiedziami rzecznika GDDKiA w Bydgoszczy z września minionego roku złożony został właśnie, czyli 7 lutego, do wójta gminy Lipno wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla obwodnicy Lipna. Budowa planowana jest na rok 2032, o ile wszystko pójdzie zgodnie z planem, a preferowany jest wariant zachodni
– Do wójta gminy Lipno złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej DŚU dla obwodnicy tego miasta w ciągu drogi krajowej 67 – mówi nam Julian Drob, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy. – To już piąta z sześciu inwestycji realizowanych w ramach budowy stu obwodnic PB 100 w województwie kujawsko-pomorskim, dla której wystąpiliśmy z wnioskiem o DŚU.
Wniosek został złożony 7 lutego 2025 roku, plan zakładał złożenie go na przełomie 2024 i 2025 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad niemalże dochowała więc terminu, o którym informowaliśmy we wrześniu 2024 roku po rozmowie z rzecznikiem Drobem.
– We wniosku jako preferowany wskazaliśmy wariant zachodni – mówi nam Julian Drob. – Uzyskanie decyzji DŚU zatwierdzi przebieg drogi, określi szczegółowe warunki przeprowadzenia prac budowlanych i da nam przepustkę do opracowania dokumentacji niezbędnej do ogłoszenia przetargu na realizację zadania. Opracowanie projektu budowlanego planowane jest w latach 2027-2029, a budowa w latach 2030-2032.
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, obwodnica Lipna wybudowana zostanie w 2032 roku. Wtedy w mieście będzie jeździć się łatwiej, znikną korki, ale to jeszcze siedem lat.
Pierwszy wniosek z sześciu jakie są do wykonania w województwie kujawsko-pomorskim (bo tyle obwodnic ma być wybudowanych w ramach stu dróg w kraju) o wydanie decyzji środowiskowej trafił w maju 2024 roku do burmistrza Kowalewa Pomorskiego. Tam obwodnica, zgodnie z planami, ma być budowana w latach 2027-2029. W sierpniu bieżącego roku taki wniosek wykonawca złożył w sprawie obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej.
W 2021 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawierała umowy z wykonawcami studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych z elementami koncepcji programowymi STEŚ-R. Potem odbywały się w terenie spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin, w których obwodnice mają być w programie ogólnopolskim budowane. Takie spotkanie odbyło się także w ubiegłym roku, w marcu w Lipnie.
Mieszkańcy miasta i gminy Lipno spotkali się wówczas z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz biura projektowego Voessing, by poznać proponowane szlaki dla budowy obwodnicy Lipna. Trasa połączy DK 10 z DK 67, omijając miasto. Potem zainteresowani mieszkańcy mieli czas na składanie swoich zastrzeżeń i wniosków.
– Szacunkowa długość obwodnicy Lipna to 5,8 kilometra – mówi Julian Drob, rzecznik GDDKiA w Bydgoszczy. – Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 67. Obwodnica podniesie komfort i płynność przejazdu. Kierowcy jadący w kierunku Włocławka i autostrady A 1 nie będą wjeżdżać do centrum Lipna. Obwodnica ułatwi też dojazd do planowanej drogi ekspresowej S 10, pomiędzy autostradą A 1 a obwodnicą aglomeracji warszawskiej. Za dokumentację obwodnicy Lipna odpowiada firma Voessing Polska. Wartość kontraktu to 1,7 mln złotych.
Wariant zachodni na początek obwodnicy wskazuje Złotopole (przed cmentarzem komunalnym, jadąc od Torunia), potem przebiegającą za wysypiskiem śmieci, przecinającą linię kolejową, drogi powiatowe i wpinającą się w DK 67 w Białowieżynie.
– Zarówno wariant wschodni jak i zachodni projektowaliśmy tak, żeby wyrządzić jak najmniej szkód – podkreśla projektant. – Wszystkie skrzyżowania z DW będą w formie rond jednopasowych. Skrzyżowania z DK 10 to ronda turbinowe.
We wszystkich wariantach, także w proponowanym zachodnim pojawiają się także nieruchomości do wyburzenia i tereny rolne do wywłaszczenia. Rzeczoznawcy wojewody kujawsko-pomorskiego wycenią grunty i wszystko, co na nich się znajduje. Właściciel, który zgodzi się na zaproponowane warunki cenowe, w ciągu 30 dni otrzyma odszkodowanie powiększone o 5 procent. Jeżeli nie zgodzi się, odwoła się, ponownie pracować będzie rzeczoznawca. Jeżeli właściciel nadal nie zaakceptuje warunków, otrzyma 70 procent wartości nieruchomości od GDDKiA, a pozostałe 30 procent będzie przedmiotem odwołania za pośrednictwem ministerstwa.
Wszystkie posesje zostaną skomunikowane z obwodnicą drogami serwisowymi. Obwodnica Lipna zajmie do 35 hektarów. Tyle, że prace biurowe wciąż trwają i na samą drogę przyjdzie jeszcze długo czekać. Ruch nie maleje, wprost przeciwnie, planowana budowa obwodnicy zdecydowała o odstąpieniu od przebudowy drogi krajowej nr 67 Lipno-Włocławek.
– W związku z planem budowy obwodnicy Lipna Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie będzie prowadzić przebudowy drogi krajowej nr 67, pozostając tylko przy pracach utrzymaniowych, które będą prowadzone w razie potrzeby do momentu oddania do ruchu obwodnicy miasta – mówi nam Kinga Puchowska z zespołu prasowego GDDKiA w Bydgoszczy. – Wówczas, zgodnie z przepisami, droga krajowa nr 67 zostanie przekazana samorządowi.
Przypomnijmy, że obwodnica Lipna ma powstać w ramach programu budowy 100 obwodnic w Polsce w latach 2020-2030. Okres przygotowawczy realizacji obwodnic w województwie kujawsko-pomorskim przewidziany był na lata 2020-2024. Realizacja inwestycji w systemie projektuj i buduj planowana była w latach 2025-2029. Już widzimy, że będą opóźnienia.
W województwie kujawsko-pomorskim, w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic, powstanie 6 obwodnic: Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Strzelna, Nowej Wsi Wielkiej, Kruszwicy i Lipna.
– Przygotowujemy jeszcze obwodnice: Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Kruszwicy, Nowej Wsi Wielkiej, Strzelna – mówi nam rzecznik Julian Drob. – W maju 2024 roku złożyliśmy pierwszy wniosek dla trasy omijającej Kowalewo Pomorskie, a później regularnie dla kolejnych inwestycji. Jeszcze w tym roku złożymy wniosek dla obwodnicy Strzelna.
Zgodnie ze wstępnym planem obwodnica Lipna miała powstać do 2029 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje obecnie, że budowa przewidziana jest na lata 2030-2032. W procedowaniu lipnowska trasa jest piąta w kolejności na sześć dróg do wybudowania. Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość. Do tematu będziemy wracać.
Tekst i fot. Lidia Jagielska
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.
Ten komentarz jest ukryty - kliknij żeby przeczytać.