
Z zaawansowania prac wynika, że obwodnica Lipna może zostać wybudowana nie wcześniej niż w 2032 roku. Tak więc jeszcze co najmniej osiem lat kierowcy będą stać w gigantycznych korkach, a mieszkańcy zmagać się z uciążliwym ruchem samochodowym
– Obecnie trwa opracowanie dokumentacji STEŚ-R, niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej DŚU – mówi nam Julian Drob, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Bydgoszczy. – Wniosek planujemy złożyć na przełomie 2024 i 2025 roku. Po uzyskaniu decyzji środowiskowej DŚU zostanie wykonany DSTEŚ-R etap drugi, a po nim ogłosimy przetarg na opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie ZRiD w latach 2027-2029. Realizacja robót planowana jest w trybie tradycyjnym w latach 2030-2032.
Pierwszy wniosek z sześciu jakie są do wykonania w województwie kujawsko-pomorskim (bo tyle obwodnic ma być wybudowanych w ramach stu dróg w kraju), o wydanie decyzji środowiskowej trafił w maju 2024 roku do burmistrza Kowalewa Pomorskiego. Tam obwodnica, zgodnie z planami, ma być budowana w latach 2027-2029. W sierpniu bieżącego roku taki wniosek wykonawca złożył w sprawie obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej.
W 2021 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła umowy z wykonawcami studiów techniczno-ekonomiczno-środowiskowych z elementami koncepcji programowymi STEŚ-R. Potem odbywały się w terenie spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin, w których obwodnice mają być w programie ogólnopolskim budowane. Takie spotkanie odbyło się także w ubiegłym roku, w marcu w Lipnie.
Mieszkańcy miasta i gminy Lipno spotkali się wówczas z przedstawicielami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz biura projektowego Voessing, by poznać proponowane szlaki dla budowy obwodnicy Lipna. Trasa połączy DK 10 z DK 67, omijając miasto. Potem zainteresowani mieszkańcy mieli czas na składanie swoich zastrzeżeń i wniosków.
– Zaprezentowane zostały nam trzy warianty budowy obwodnicy Lipna: wariant zachodni, wschodni oraz wariant wschodni z innym rozwiązaniem niż dotychczas znaliśmy – mówił wtedy Andrzej Szychulski, wójt gminy Lipno. – Ta zmiana podyktowana jest faktem, że w tej chwili jest również projektowana szybka kolej, projektanci musieli się więc porozumieć i uzgodnić zadania dotyczące wykonania tych dwóch inwestycji. Nie nam będzie dane decydować o tym, który wariant powstanie. Wiemy, że ta obwodnica jest koniecznie potrzebna. Kiedyś już ta inwestycja była na liście inwestycji kluczowych, mieliśmy 50 procent dofinansowania, ale nie udało się wtedy, minęło kilkanaście lat i wracamy do tematu w ramach budowy stu obwodnic. Dla nas obwodnica Lipna jest bardzo ważna, natomiast szybka kolej jest wymysłem osób widzących rozwiązania komunikacyjne i skomunikowanie z Centralnym Portem Komunikacyjnym w Baranowie. W mojej ocenie ważniejsza jest budowa obwodnicy, a niestety uzgodnienia dotyczące CPK będą kolidowały z budową obwodnicy miasta Lipna. Usłyszeliśmy od projektantów, że oni muszą korelować te zadania tak, żeby później nie było potrzeby niszczenia czegoś, co byłoby już wykonane. Ten zmieniony wariant jest zupełnie inaczej postrzegany przez mieszkańców sołectwa Białowieżyn dlatego, że ingeruje mocno w podział. Wcześniejsza wersja zakładała przejście obwodnicy na końcu działek, a w tej chwili ostatni, 2-kilometrowy odcinek dzieli działki. Nie dziwię się, że są obawy ze strony mieszkańców.
Warianty wschodnie w obu wersjach budowy obwodnicy to nowa droga o długości 6,72 km lub 6,91 km, wariant zachodni to 5,82 km.
– Jesteśmy na etapie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, głównym celem tego zadania jest wybór wariantu – mówili projektanci. – Droga będzie biegła nowym śladem, konieczne będzie przebudowanie wielu dróg publicznych, wojewódzkich i powiatowych oraz gminnych, ale także budowa nowych wzdłuż obwodnicy, prowadzących do terenów przyległych. Obwodnica docelowo ma być w ciągu DK 67, po wybudowaniu ruch z DK 67 przeniesie się na obwodnicę. Przekrój obwodnicy to będzie jedna jezdnia, dwa pasy ruchu 3,5 metra, pobocza 1,5 metra, oświetlenie, odwodnienie.
Wtedy słyszeliśmy o tym, że obwodnica Lipna ma być budowana w latach 2025-2030. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i ostatecznym wyborze wariantu trasy zaplanowano na drugi kwartał 2024. W 2023 roku, w trzecim kwartale miała być gotowa dokumentacja do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej oraz studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej.
– Mamy trzy warianty obejścia wschodniego i zachodniego – mówili projektanci. – Wariant wschodni docelowo różni się od poprzedniego z 2021 roku w okolicach Białowieżyna na 2 kilometrach. Poprzedni wariant wschodni nie spełniał wymagań rozporządzenia. Wariant zachodni trzeci został przesunięty lekko, co wynika z wysypiska śmieci, bo nie możemy zahaczyć o część zrekultywowaną, dlatego został bardziej przesunięty na zachód. Wariant czwarty wypadł zupełnie ze względu na rozbudowę istniejącej linii kolejowej i CPK. Teraz mamy wariant wschodni, w którym na pierwszych 2 kilometrach obwodnica biegnie śladem drogi powiatowej, dalej przez tereny leśne i skrzyżowania z drogami powiatowymi 559, 558, a dalej wpina się na wysokości Białowieżyna w istniejący ślad DK 67.
Wariant ten zakłada budowę 5 skrzyżowań: z DK nr 10 i powiatową 2708, powiatową 2716, wojewódzką 559, wojewódzką 558 i DK 67. Obydwa warianty wschodnie na 5 kilometrach są identyczne, różnią się na końcowych niespełna 2 kilometrach.
– W wariancie wschodnim właśnie ze względu na CPK musieliśmy wprowadzić korekty i dlatego ta końcówka ma nowy przebieg, bo w tym miejscu CPK planuje swoją stację – wyjaśnia projektant. – Nie wiemy kiedy CPK ostatecznie podejmie decyzje co do swoich wariantów, ale zarówno na wschodzie jak i zachodzie mieliśmy z nimi kolizje i musieliśmy wprowadzić rozwiązania zamienne.
Wariant zachodni na początek obwodnicy wskazuje Złotopole (przed cmentarzem komunalnym, jadąc od Torunia), potem przebiegającą za wysypiskiem śmieci, przecinającą linię kolejową, dwie, trzy powiatowe i wpinającą się w DK 67 w Białowieżynie.
– Zarówno wariant wschodni jak i zachodni projektowaliśmy tak, żeby wyrządzić jak najmniej szkód – podkreśla projektant. – W każdym wariancie jest most na rzece Mień zaprojektowany z przejściami dla zwierząt dużych. Wszystkie skrzyżowania z DW będą w formie rond jednopasowych. Skrzyżowania z DK 10 to ronda turbinowe.
We wszystkich wariantach pojawiają się także nieruchomości do wyburzenia i tereny rolne do wywłaszczenia. Rzeczoznawcy wojewody kujawsko-pomorskiego wycenią grunty i wszystko, co na nich znajduje się. Właściciel, który zgodzi się na zaproponowane warunki cenowe w ciągu 30 dni, otrzyma odszkodowanie powiększone o 5 procent. Jeżeli nie zgodzi się, odwoła się, ponownie pracować będzie rzeczoznawca. Jeżeli właściciel nadal nie zaakceptuje warunków, otrzyma 70 procent wartości nieruchomości od GDDKiA, a pozostałe 30 procent będzie przedmiotem odwołania za pośrednictwem ministerstwa.
Wszystkie posesje zostaną skomunikowane z obwodnicą drogami serwisowymi. Obwodnica Lipna zajmie do 35 hektarów. Tyle, że prace biurowe wciąż trwają i na samą drogę przyjdzie jeszcze długo czekać. Ruch nie maleje, wprost przeciwnie, planowana budowa obwodnicy zdecydowała o odstąpieniu od przebudowy drogi krajowej nr 67 Lipno-Włocławek.
– W związku z planem budowy obwodnicy Lipna Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie będzie prowadzić przebudowy drogi krajowej nr 67, pozostając tylko przy pracach utrzymaniowych, które będą prowadzone w razie potrzeby, do momentu oddania do ruchu obwodnicy miasta – mówi nam Kinga Puchowska z zespołu prasowego GDDKiA w Bydgoszczy. – Wówczas, zgodnie z przepisami, droga krajowa nr 67 zostanie przekazana samorządowi.
Przypomnijmy, że obwodnica Lipna ma powstać w ramach programu budowy 100 obwodnic w Polsce w latach 2020-2030. Okres przygotowawczy realizacji obwodnic w województwie kujawsko-pomorskim przewidziany jest na lata 2020-2024. Realizacja inwestycji w systemie projektuj i buduj planowana była w latach 2025-2029. Już słyszymy, że będą opóźnienia.
W województwie kujawsko-pomorskim, w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic, powstanie 6 obwodnic: Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Strzelna, Nowej Wsi Wielkiej, Kruszwicy i Lipna.
– Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 67 i nowe połączenie jej z drogą krajową nr 10 – mówi nam rzecznik Julian Drob. – Obwodnica podniesie komfort i płynność przejazdu. Kierowcy jadący w kierunku Włocławka i autostrady A1 nie będą wjeżdżać do centrum miejscowości.
Poprawa bezpieczeństwa na drogach, wyprowadzenie ruchu z miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej to główne założenia programu.
W Lipnie obwodnicy mieszkańcy oczekują od lat, bo tylko w ten sposób mogą wyzbyć się korków i ciężkich samochodów z wąskich ulic miasta, szczególnie w ciągu krajowej 67 ulic Mickiewicza, 3 Maja czy Włocławskiej.
Wykonanie dokumentacji to będzie dopiero pierwszy krok zmierzający do budowy oczekiwanej przez lipnowian trasy, ale o tyle ważny, że z niego dopiero dowiemy się jak droga ta będzie przebiegać, z jakimi przeciwnościami terenowymi i środowiskowymi przyjdzie jej się zmierzyć i jaki będzie koszt. Dzisiaj wiadomo tylko, że obwodnica Lipna ma mieć długość około 6 kilometrów i przebiegać w ciągu drogi krajowej nr 67. Głównym celem budowy tej trasy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego koncentrującego się właśnie na drodze nr 67 biegnącej przez Lipno w kierunku Włocławka. Kierujący pojazdami zmierzający do autostrady A1 i w kierunku Włocławka nie będą musieli już, po wybudowaniu obwodnicy, wjeżdżać do Lipna. W przyszłości obwodnica Lipna ułatwi też dojazd do przygotowywanej drogi ekspresowej S 10 relacji Toruń-obwodnica aglomeracyjna Warszawy.
Zgodnie z planem obwodnica Lipna miała powstać do 2029 roku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wyłoniła wykonawcę dokumentacji obwodnicy Lipna. Jest to firma z Poznania. Trwają prace, a sama budowa przewidziana jest na lata 2030-2032.
Kierowcy muszą uzbroić się w cierpliwość. Do tematu będziemy wracać.
Tekst i fot. Lidia Jagielska
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie