Reklama

Skonsultują przebieg obwodnicy

Gazeta CLI
30/09/2021 00:17

W październiku odbędą się konsultacje Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z władzami Lipna i mieszkańcami w sprawie przebiegu projektowanej w ciągu drogi krajowej nr 67 obwodnicy miasta.

– Najprawdopodobniej 5 października, ale data będzie jeszcze ostatecznie potwierdzona, odbędą się konsultacje w sprawie budowy obwodnicy miasta Lipna – informuje Paweł Banasik, burmistrz Lipna. – Są wskazane cztery warianty i przy udziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odbędą się w październiku konsultacje.

W ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic w kraju na lata 2020-2030 w naszym województwie powstanie sześć dróg omijających miasta. Będą to obwodnice Brześcia Kujawskiego, Strzelna, Kowalewa Pomorskiego, Kruszwicy, Nowej Wsi Wielkiej i interesująca naszych Czytelników obwodnica Lipna w ciągu drogi krajowej nr 67.

Łącznie będzie to w województwie 40 kilometrów nowych dróg. 14 czerwca 2021 roku podpisane zostały w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad umowy na wykonanie dokumentacji obwodnic Lipna oraz Kowalewa Pomorskiego, wcześniej na pozostałe trasy. Wszystkie więc obwodnice w naszym województwie są od czerwca w etapie projektowym. Od września odbywają się konsultacje z mieszkańcami. 21 września odbędzie się pierwsze z cyklu spotkań, w Strzelnie. Potem kolejne. W Lipnie ma to być wstępnie 5 października, ale o szczegółach poinformujemy w kolejnych wydaniach CLI.

– Celem budowy obwodnicy Lipna jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 67 – podkreślają pracownicy GDDKiA w Bydgoszczy. – Obwodnica podniesie komfort i płynność przejazdu. Kierowcy jadący w kierunku Włocławka i autostrady A 1 nie będą wjeżdżać do centrum Lipna. W przyszłości obwodnica Lipna ułatwi też dojazd do przygotowywanej drogi S 10 relacji A 1-obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. W czerwcu podpisaliśmy umowę z firmą na wykonanie dokumentacji do uzyskania decyzji środowiskowej. Wartość kontraktu to 1,7 mln złotych, a szacunkowa długość obwodnicy to 6 kilometrów.

Studium pozwoli na wskazanie najbardziej dogodnych wariantów lokalizacji trasy w terenie, a także stanowi podstawę do dalszych prac projektowych z uzyskaniem stosownych zezwoleń i decyzji środowiskowej. Możliwe warianty przebiegu drogi analizowane są pod względem technicznym, ekonomicznym, środowiskowym i społecznym. Najkorzystniejszy z nich wskazywany jest jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Dołączenie do standardowego studium uwarunkowań ekonomiczno-środowiskowych elementów koncepcji programowej pozwoli zaoszczędzić czas i szybciej przystąpić do następnego etapu w celu budowy drogi.

Złożenie wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy o wydanie decyzji środowiskowej jest zwieńczeniem pierwszego etapu prac wykonawcy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. Drugi etap toczyć się będzie równolegle z uzyskaniem decyzji i polega między innymi na doprecyzowaniu zakresu finansowego i rzeczowego, określeniu zakresu szczegółowych prac i poszczególnych obiektów na drodze. Określane są także wytyczne dla projektu budowlanego i sporządzana jest analiza wielokryterialna dla wyboru najkorzystniejszych wariantów technicznych do dalszej realizacji.

W ramach programu w całej Polsce powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości około 830 kilometrów. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych dostosowane do przenoszenia wysokich obciążeń. Inwestycjom tym mają towarzyszyć urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie przejść dla pieszych spełniające najnowsze wytyczne. Jednym z najważniejszych efektów budowy obwodnic, w tym drogi wokół Lipna, będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonego miasta, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości. W rezultacie poprawić się ma także znacząco jakość życia mieszkańców Lipna. Obecnie mieszkający w centrum zmagają się z ciągłym hałasem, korkami, smogiem, a kierowcy poruszający się lipnowskimi arteriami spędzają mnóstwo czasu w korkach.

Okres przygotowawczy dla obwodnic realizowanych w naszym województwie przewidziany jest na lata 2020-2024, a realizacja inwestycji w systemie projektuj i wybuduj na lata 2025-2029.

Dotychczasowe doświadczenia inwestorów pokazały jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Większość z obwodnic jest na etapie przygotowań, opracowywane są obecnie studia korytarzowe, studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Ważne jest także dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wyjście z informacjami o obwodnicy do lokalnej społeczności, bo to pozwoli sprawnie prowadzić proces przygotowawczy. GDDKiA zapewnia, że jest otwarta na współpracę i liczy na głosy, i uwagi samorządów oraz wszystkich zainteresowanych przebiegiem tras, pozostając z samorządami, których dotyczy przebieg dróg, w stałym kontakcie. Do włodarzy wpłynęły pisma od dyrektora GDDKiA z informacjami o postępie prac.

– Mamy świadomość, że proces przygotowania poszczególnych obwodnic do realizacji budzi lub będzie budził wiele emocji, zwłaszcza na etapie opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i procedowania – informuje samorządowców Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. – Proponowane przez projektantów warianty przebiegu inwestycji zamiast cieszyć i łączyć ludzi, powodują czasami obawy i niepokój mieszkańców, dlatego chciałbym podkreślić naszą otwartość na głosy i uwagi samorządów oraz wszystkich mieszkańców miast i miejscowości. Naszym celem nadrzędnym jest realizacja obwodnic w takim przebiegu, aby był on zaakceptowany przez społeczeństwo, spełniał swoją podstawową funkcję komunikacyjną, zapewniając przy tym bezpieczeństwo ruchu drogowego i zrównoważony rozwój. Liczymy na współpracę, spokojną i wspólną komunikację oraz merytoryczne uwagi do obecnie procedowanych rozwiązań, abyśmy wspólnie mogli podjąć stosowne decyzje, które pozwolą uzyskać efekt synergii.

Póki co wiemy, że obwodnica Lipna wybudowana zostanie w ciągu drogi krajowej nr 67 (Lipno-Włocławek), obecnie opracowywane jest studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe, kolejnym krokiem będzie uzyskanie decyzji środowiskowej, co ma odbyć się w drugim kwartale 2024 roku.

– Nałożone na nas zadanie budowy stu obwodnic na lata 2020-2030 przekładamy na konkretne działania – wyjaśnia samorządowcom dyrektor Tomasz Żuchowski. – W latach 2020-2021 w ramach programu ogłosiliśmy przetargi na realizację 14 obwodnic o łącznej długości około 110 kilometrów, podpisaliśmy już umowy dla 13 zadań o łącznej długości 107 kilometrów, do końca 2021 roku planujemy zakończyć jeden trwający przetarg i ogłosić przetargi dla kolejnych obwodnic. Cykl przygotowania i realizacji inwestycji drogowej składa się z wielu etapów, jest złożony i długotrwały, każdy następny etap przygotowania inwestycji prowadzony jest w oparciu o dane o większym poziomie szczegółowości, który prowadzi do finalnego etapu, jakim są prace budowlane. Zaczynamy od prac przygotowawczych, w ramach których ustalamy korytarz drogi oraz oceniamy zasadność jej budowy. Na kolejnym etapie prowadzone są analizy, na postawie których określany optymalny przebieg planowanej inwestycji. Ustalanie docelowego przebiegu inwestycji następuje w procedurze wydawania decyzji środowiskowej. Kolejnym krokiem jest uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą wydaje wojewoda. Ostatni etap to przystąpienie do prac w terenie.

Do tematu obwodnicy Lipna wrócimy wkrótce.

Tekst i fot. Lidia Jagielska

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo lipno-cli.pl




Reklama
Wróć do