
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej obwodnicy Lipna. Projektanta poznamy w 2021 roku. Droga ma mieć długość około 6 kilometrów, a zbudowana zostanie w latach 2025-2029.
– Bardzo dobrze znam to miasto (Lipno – red.) i każdy kto tam był wie, że ta obwodnica jest tam potrzebna – mówi Anna Gembicka, sekretarz stanu w ministerstwie rolnictwa. – To jest inwestycja, na którą mieszkańcy tego miasta czekają od lat. Faktycznie zabiegałam o wpisanie obwodnicy Lipna na listę rządowego programu budowy 100 obwodnic i dziękuję wszystkim, którzy zaangażowali się we wpisanie tej inwestycji.
Zgodnie ze słowami wiceminister Gembickiej, tylko ktoś kto choć raz musiał przejechać przez Lipno, wie jak bardzo obwodnica jest potrzebna. Mieszkańcy i kierowcy przemierzający miasto w kierunku np. Włocławka znają ból stania w korkach od skrzyżowania z krajową "10", przez ulicę 3 Maja, Mickiewicza, aż po Włocławską. Miejscowi wiedzą, jak trudno poruszać się wąskimi ulicami miasta w wyniku wzmożonego ruchu. Właściciele mieszkań położonych przy ulicy Mickiewicza wielokrotnie interweniowali, gdzie tylko mogli w sprawie niszczenia ich budynków czy przejmującego hałasu w lokalach. Były obietnice, nadzieje. Jest teraz realna szansa, chociaż termin wciąż odległy.
– Dotrzymujemy słowa i ogłaszamy przetarg na opracowanie dokumentacji niezbędnej do budowy obwodnic Lipna i Kruszwicy – podkreśla Rafał Weber, wiceminister infrastruktury. – Obie inwestycje są przewidziane w programie budowy 100 obwodnic i wyprowadzą ruch tranzytowy z tych miast, co poprawi poziom bezpieczeństwa mieszkańców.
Obwodnica Lipna ma mieć około 6 kilometrów długości, ale dokładny jej przebieg wskaże dokumentacja. Studium techniczno-środowiskowo-ekonomiczne to bowiem pierwszy etap budowy obwodnicy, pozwoli ono na wskazanie wariantu lokalizacji drogi w terenie i stanie się podstawą do prowadzenia prac projektowych, uzyskiwania pozwoleń i decyzji środowiskowej.
Możliwe warianty przebiegu trasy będą analizowane pod względem technicznym, ekonomicznym, środowiskowym, ale także społecznym, a najkorzystniejszy z nich będzie rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych. Bo przecież wytyczenie i budowa drogi wiąże się także w wykupami gruntów, wywłaszczeniami, procedurami własnościowymi.
Wiemy jedynie, że obwodnica Lipna przebiegać ma w ciągu drogi krajowej nr 67, bowiem głównym celem budowy drogi jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego koncentrującego się właśnie głównie na trasie nr 67 biegnącej przez Lipno. Obwodnica tym samym podniesie komfort i płynność jazdy. Kierujący pojazdami jadący w kierunku Włocławka lub autostrady A1 nie będą już wjeżdżać do centrum Lipna. W przyszłości natomiast obwodnica Lipna ma ułatwić kierowcom dojazd do przygotowywanej drogi ekspresowej S10 relacji Toruń-obwodnica aglomeracyjna Warszawy.
– W nieco ponad miesiąc ogłosimy przetargi na wszystkie zadania przewidziane w województwie kujawsko-pomorskim w ramach programu budowy stu obwodnic – podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. – Konsekwentnie realizujemy nasze działania. W przyszłym roku, po podpisaniu umów z wykonawcami, zacznie się opracowywanie dokumentacji projektowej, która w efekcie pozwoli przejść do prac budowlanych. Finałem tego będzie większy komfort życia mieszkańców oraz poprawa bezpieczeństwa na drogach.
W województwie kujawsko-pomorskim obwodnice wybudowane mają być w sześciu miejscach: w Lipnie, Kruszwicy, Brześciu Kujawskim, Nowej Wsi Wielkiej, Strzelnie i Kowalewie Pomorskim. W całym kraju będzie to sto obwodnic o łącznej długości około 820 kilometrów. Koszt wybudowania wszystkich tras szacowany jest na 28 miliardów złotych i będzie finansowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Dzisiaj wiemy, że obwodnica będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Będzie miała najwyższe parametry techniczne z oświetleniem przejść dla pieszych i nowoczesnymi rozwiązaniami bezpieczeństwa. Ma poprawić bezpieczeństwo, wyprowadzając ruch z miasta, zapewnić czystsze powietrze i mniejszy hałas oraz poprawić przepustowość.
Do tematu będziemy wracać.
Tekst i fot. Lidia Jagielska
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie