
Władze Skępego przeciwstawiły się planowanemu przebiegowi drogi ekspresowej S-10, która ma ominąć gminę z negatywnym skutkiem dla lokalnych przedsiębiorców świadczących usługi wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 10.
Burmistrz Piotr Wojciechowski i przewodniczący Rady Miejskiej w Skępem Janusz Kozłowski uczestniczyli w wideokonferencji na temat budowy trasy S-10 i, delikatnie mówiąc, nie ucieszyli się z planów GDDKiA. Przebieg trasy bowiem zmienił się ze szkodą dla Skępego.
Pismo do decydentów
– Mieliśmy możliwość zapoznania się z przebiegiem trasy S-10 – informuje Piotr Wojciechowski, burmistrz miasta i gminy Skępe. – Analizując po tej wideokonferencji to, co zostało nam przedstawione i informacje, którą pozyskalismy o czterech wariantach przebiegu S-10, doszliśmy do wniosku, że nie są to warianty zadowalające dla mieszkańców miasta i gminy Skępe. Dlatego samorząd nasz wystąpił niezwłocznie do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z pismem.
Władze Skępego poinformowały pisemnie bydgoski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o niepokojących samorząd i mieszkańców miasta i gminy Skępe zagadnieniach wynikających z planowanej budowy S-10. Przedstawione warianty, w tym także wariant przedstawiany jako najkorzystniejszy, omijają bowiem miasto i gminę Skępe i odbiegają od obecnego przebiegu drogi krajowej nr 10, która jest kluczowym elementem, determinującym rozwój miasta i gminy.
Zmiana planów
– Jeszcze w 2013 roku, podczas szeregu spotkań, zespół opracowujący studium korytarzowe S-10 zapewniał, że praktycznie w każdym wariancie trasa będzie przebiegać przez teren naszej gminy, co rozbudziło wśród naszych mieszkańców nadzieję na rozwój inwestycji o znaczeniu nie tylko lokalnym, które mogłyby pobudzić wzrost gospodarczy oraz rozwój nowych miejsc pracy, co poprawiłoby standard życia naszej lokalnej społeczności, zaś wielu mieszkańcom zapewniło środki do życia – argumentuje włodarz Skępego Piotr Wojciechowski. – Od tego momentu upłynęło osiem lat i należy zadać pytanie, co się zmieniło? Jakie czynniki wpłynęły na decyzję o kompletnej zmianie koncepcji związanej z przebiegiem trasy S-10. Podejmujący decyzję powinni pamiętać, że dla nich jest to tylko linia na mapie, zaś dla lokalnych społeczności to kwestia ich przyszłości.
Piotr Wojciechowski po konultacji z pracownikami ratusza przedstawił decydentom w sprawie S-10 negatywne konsekwencje ich najnowszych planów drogowych, jakie wyniknąć mogą dla zarządzanej przez niego gminy.
Z krajowej 10 na ekspresową S-10
– Realizacja inwestycji przekieruje znaczną część ruchu samochodowego z drogi krajowej nr 10 na drogę ekspresową S-10 – wylicza burmistrz Wojciechowski. – Konsekwencją tego będzie utrata źródła dochodów podmiotów gospodarczych, które swoją działalność opierają na użytkownikach drogi.
Są to przede wszystkim liczne na terenie gminy Skępe stacje paliw, hotele, motele, restauracje. One funkcjonują przy obecnej krajowej 10, która jest drogą bardzo ruchliwą. Klientami tych miejsc są głównie przejeżdżający przez rejon skępski.
Budowa S-10 w nowych wariantach spowoduje pogłębienie się wykluczenia transportowego gminy Skępe, brakiem szybkiej komunikacji z ważnych ośrodkami w kraju, ograniczeniem wymiany handlowej.
Kolejne wykluczenie
– Należy zaznaczyć, że wcześniej teren gminy został wyłączony z pasażerskich połączeń kolejowych, a to jeszcze będzie potęgować sferę wykluczenia – dodaje Piotr Wojciechowski. – Brak możliwości rozwoju gospodarczego wzdłuż szlaków transportowych zablokuje przedsięwzięcia dające miejsca pracy i generujące dochody dla mieszkańców i budżetu gminy.
Mieszkańcy będą tracić pracę w podmiotach świadczących usługi właśnie przejezdnym, bo ich po prostu będzie bardzo mało, kiedy ruch zostanie skierowany na S-10 poza obręb gminy Skępe.
Burmistrz Wojciechowski w piśmie wystosowanym do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad poprosił o rozważenie wariantu przebiegu drogi ekspresowej S-10 w sposób korespondujący z obecnym przebiegiem drogi krajowej nr 10.
Będą szukać pomocy wszędzie
– Jest to nasze stanowisko, będziemy starać się także rozmawiać i przekonywać do naszych argumentów posłów z regionu – zapewnia Piotr Wojciechowski. – Żaden z wariantów drogi S-10 nie przebiega przez naszą gminę, w głównej mierze droga ma być przekierowana na Płock, Włocławek. Ja dokładnie przeanalizowałem te warianty i takie jest nasze stanowisko. Reagujemy od razu.
Zaprezentowane samorządowcom studium korytarzowe to co prawda wstępny, ale i jeden z najistotniejszych etapów przygotowania budowy drogi ekspresowej S-10, która docelowo ma połączyć Warszawę ze Szczecinem, stworzyć nowe możliwości komfortowego dotarcia do południowej granicy Polski i portów w Szczecinie czy Świnoujściu, zapewnić wygodne rozwiązania komunikacyjne.
– Od samego początku jesteśmy nastawieni na współpracę i szukanie porozumienia, chcemy pokazać etap, na którym się znajdujemy i ustalić plany na przyszłość, tak aby już teraz rozwiać wątpliwości – wyjaśnia Tomasz Żuchowski, p.o. generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad. – Choć w szczegółach możemy się różnić, to na pewno możliwa jest zgoda co do głównego kierunku inwestycji.
Przy dobrej współpracy wszystkich zainteresowanych stron pierwsze odcinki drogi ekspresowej S-10 mogą być gotowe już w 2027 roku, a całość w 2030 roku.
To dopiero plany
Obecny etap prac nad inwestycją nie precyzuje dokładnego przebiegu trasy, określa jedynie korytarze o szerokości około 5 kilometrów, w których może zostać zlokalizowana. Spośród wytypowanych czterech możliwych wariantów najkorzystniejszy ma mieć długość około 100 kilometrów i kosztować 4,7 mld złotych. Jest więc szansa na dyskusje i przekonywanie do swoich racji. Warto przypomnieć, że pierwsze analizy dotyczące budowy S-10 powstały już w 1979 roku. Teraz trasa przewidziana jest w strategicznych planach na szczeblu krajowym: w Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 oraz w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku.
Czy ta istotna dla Polski trasa ekspresowa zahaczy o gminę Skępe i czy przebiegnie przez powiat lipnowski w zadowalającym kształcie? Czas i ustalenia fachowców pokażą. Do tematu będziemy wracać.
Przebieg ekspresowej S-10 w czterech wariantach można znależć na www.gddkia.gov.pl.
Tekst i fot. Lidia Jagielska
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ominie i to całkiem... słabo