:-(

Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?



Edukacja, Bankowe debiuty - zdjęcie, fotografia
Gazeta CLI 05/04/2019 09:30

W miniony piątek gimnazjaliści z Kikoła i członkowie lipnowskiego koła Polskiego Związku Niewidomych uczestniczyli w lekcjach bankowych prowadzonych przez przedstawicieli ogólnopolskiego projektu „Bakcyl”

Młodzi z sukcesem zaplanowali swój budżet, a niewidomi i niedowidzący dowiedzieli się jak skutecznie i bezpiecznie poruszać się na rynku bankowym. Warsztaty przygotowali: Jakub Bladziak i Emilia Chrol. To była wyjątkowa lekcja i inna niż standardowe zajęcia szkolne. Gimnazjaliści z klasy IIIc zmierzyli się bowiem z teorią bankowości, aby zaraz wykorzystać ją w praktyce i zaplanować swój budżet. A to wszystko pod okiem fachowców. Projekt „Bakcyl” realizowany między innymi w szkole w Kikole to nic innego jak przekazywanie dzieciom i młodzieży przez pracowników bankowych praktycznej wiedzy finansowej i umiejętności wykorzystywania usług finansowych tak, aby ułatwić im świadome i pomyślne funkcjonowanie w nowoczesnym społeczeństwie.

– Jest to pierwsza lekcja, która jest wprowadzeniem – mówi Emilia Chrol z Banku Spółdzielczego w Lipnie. – Jeśli spodoba się uczniom, chętnie przeprowadzimy kolejne zajęcia związane z inwestowaniem, udzielaniem kredytów i planowaniem finansów. Kuba Bladziak był jednym z uczestników takich zajęć, a dzisiaj razem ze mną przekazuje wiedzę kolejnym uczniom. Za aktywność i trafne odpowiedzi uczniowie otrzymują od nas plusy, którymi mogą podreperować swoje wyniki. Warto więc angażować się i inwestować w dobrą ocenę.

Bank Spółdzielczy w Lipnie jako partner projektu „Bakcyl” realizowanego w partnerstwie z Warszawskim Instytutem Bankowości (WIB) edukuje społeczeństwo naszego regionu już od ponad dwóch lat. Zaczęło się od wytypowania przez szefostwo placówki dwóch pracownic banku, przeszkolenia ich poświadczonego certyfikatem, ale przede wszystkim od zgłoszenia do Bakcyla. Joanna Borowicz i Emilia Chrol uczą dzieci w szkołach podstawowych, ale też spotykają się z przedszkolakami i seniorami czy osobami niepełnosprawnymi.

– Razem z Bankiem Spółdzielczym działamy na rzecz podniesienia wiedzy i kwalifikacji młodzieży z zakresu zarządzania finansami – mówi Jakub Bladziak. – Dzisiaj rozmawiamy o płatnościach bezpośrednich, planowaniu naszych wydatków oraz wpływów i zachęcamy do korzystania z nowoczesnych usług bankowych. Korzyści z obrotu bezgotówkowego są ogromne. W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba płatności bezgotówkowych wzrosła dziesięciokrotnie.

Projekt „Bakcyl” jest niewątpliwie jednym z najistotniejszych przedsięwzięć edukacyjnych polskiego sektora bankowego. Każdy bank, partner projektu, może w swojej działalności promocyjnej wykorzystywać informację o swoim udziale w programie. Projekt nie służy jednak indywidualnej promocji banku i jego usług w szkołach czy stowarzyszeniach, a wolontariusze są zobowiązani umową i Kodeksem Wolontariusza do powstrzymywania się od takich działań w ramach realizowanych ról w projekcie. Osoby zaangażowane w projekt to społeczność bakcyla. Dla nich WIB prowadzi dedykowaną internetową stronę, ułatwiającą sprawną realizację projektu, w tym wzajemną komunikację wolontariuszy.

– Kiedyś nie było kart do bankomatu, monet, gotówki, a ludzie płacili – mówi Emilia Chrol. – I płacili towarami, na przykład zbożem. Była wymiana: towar za towar. Ale gdy osoba zamiast mleka miała zboże, a tamta chciała mleko, powstawał problem. Z czasem zaczęto płacić kruszcem. Złoto było jednak ciężkie, łatwo było je podrobić i zaczęto bić monety. Doszło do powstania banknotów, ale to za sprawą zanoszenia do banku złota, wystawiania weksla o ilości złożonego złota. Taki weksel był poświadczeniem w innym banku, nie musiał klient z Kikoła wieźć ciężkich monet do Torunia. Wystarczyło, że miał taki weksel, którym zapłacił innemu klientowi, a tamten odebrał sobie monety w banku w Toruniu na podstawie otrzymanego weksla. Teraz są pieniądze, ale są też karty do bankomatu i płatności elektronicznie dokonywane kartą czy telefonem. Posiadanie konta w banku, karty do bankomatu, jest możliwe od 13. roku życia. Trzeba zgłosić się do banku z opiekunem i założyć takie konto, co umożliwia oszczędzanie, płacenie. Ryzyko kradzieży też jest mniejsze. Do telefonu komórkowego jesteśmy bardzo przywiązani i dobrą metodą jest wykorzystywanie go także do dokonywania płatności. Zapłacenie umozliwia także karta bankomatowa. Odbywa się to bardzo szybko, trwa kilka sekund.
Bakcyl to zestaw interaktywnych lekcji z zakresu edukacji finansowej dostosowany do potrzeb i oczekiwań uczestników, realizowanych przez przygotowanych dydaktycznie pracowników banków-wolontariuszy. I tak zarówno gimnazjaliści w Kikole jak i niewidomi w Lipnie najpierw otrzymali garść niezbędnych informacji, okraszonych filmami i pokazami multimedialnymi, a potem sami wcielili się w role klientów banków, osób zarządzających budżetem domowym i pod okiem fachowców wykonali transakcje. Warsztaty pokazały jak należy oszczędzać, jak ważne jest planowanie wydatków i odkładanie pieniędzy, ile mogą zdziałać niewielkie dochody z prac dodatkowych, a jakie spustoszenie w budżecie domowym robią wydatki impulsywne.

– Dochody to stypendium, kieszonkowe, prezenty, prace dodatkowe, zysk ze sprzedaży książek czy używanych przedmiotów – wyliczają gimnazjaliści. – Wydatki to druga strona medalu, są to: rekreacja, basen, kino, imprezy, dodatki jedzeniowe. Ważne jest grupowanie wydatków pod kątem konieczności płacenia. Bo są konieczne, ale też takie jak imprezy, z których możemy zrezygnować. Są też stałe i zmienne. Są też zakupy impulsywne i wiemy już, że na takie musimy uważać szczególnie. Dobrym zadaniem dla każdego posiadacza pieniędzy jest inwestowanie, bo to pozwala pomnażać nasze pieniądze.

Plan budżetowy wykonany przez uczestników lekcji jest gotowy. Każdy zrozumiał, czego nie warto robić, a co trzeba zrobić, by osiągnąć pozytywny wynik finansowy. Bakcylowi finansiści wiedzą już też, czego mogą oczekiwać od banku i jak wybrać dobrą ofertę. Na kolejne informacje przyjdzie czas. Korzyści z udziału w „Bakcylu” są więc, jak widać, ogromne. Skłonność do oszczędzania wśród Polaków jest niska. Polacy oszczędzają nieregularnie, bez celów długoterminowych. Na emeryturę oszczędza tylko 16 % badanych, 94 % młodych nie myśli o emeryturze. Wiedza ekonomiczna jest słaba. Warszawski Instytut Bankowości wraz z partnerami podjął więc inicjatywę stworzenia strategicznego, długofalowego partnerstwa firm i instytucji sektora bankowego w Polsce pod hasłem „Bankowcy dla edukacji finansowej młodzieży”. Inicjatywa spotkała się z pozytywną reakcją wielu instytucji: banków, Związku Banków Polskich oraz firm z sektora usług finansowych i instytucji oświatowych.

W naszym regionie cenna inicjatywa bankowa spotkała się z odzewem Banku Spółdzielczego w Lipnie. Dzięki wolontariuszkom: Joannie Borowicz i Emilii Chrol oraz przedstawicielowi instytutu bankowości Jakubowi Bladziakowi wiedza trafia do dzieci, młodzieży i seniorów. Udział we wszystkich lekcjach jest bezpłatny. Zainteresowane spotkaniami szkoły czy stowarzyszenia mogą zgłaszać się do bakcylowej społeczności. Szczegóły na stronie www.bakcyl.wib.org.pl.

Lidia Jagielska

Reklama

Bankowe debiuty komentarze opinie

Dodajesz jako: |


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez lipno-cli.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

WPR sp. z o. o. z siedzibą w Golub-Dobrzyń 87-400, Rynek 20

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"